torsdag 26 november 2009

World´s Greatest Dad - 2009



Lance är en engelsklärare samt refuserad författare med en odräglig son. En sons enda intresse kretsar runt tysk bajssex, porr, masturbering och andra småtrevliga saker och är avskydd av alla i skolan. Lance själv skriver novell efter novell men får aldrig napp. Han har ett on/off-förhållande med en yngre kollega som mest är som en lärare/författare groupie och inte drar sig för att hoppa mellan lärarna. Men en dag gör Lance son en Carradine och stryper sig till döds när han drar en Tarzan. Som den gode förälder Lance här så ordnar han till det så det ser mer ut som ett självmord än en olycka. Men det stannar inte där. Lance utnyttjar situationen och när sonens självmordsbrev kommer i ljuset, som Lance själv skrev, så börjar han skriva en bok baserad på sonens egna "journal". Boken blir en hit och lyckan är inom räckhåll samt uppmärksamheten från förläggarna. Men säg den lycka som varar...

Och ni gissade rätt, Robin Williams är Lance. Nedtonad men inte helt avstängd från sina vanliga rappheter med käften. Jag behöver nog inte påpeka hur klockren han är här. Nu är detta är ingen direkt komedi utan mer ett svart komiskt drama kan man säga för svart är vad det är här. Även om det finns en del roliga scener så är det inte direkt av den typen man skrattar rakt ut åt. Det finns även mörka scener som griper tag i en. Som när Lance finner sin son efter hans död och hur han fixar och ordnar allt för det inte ska se ut som det egentligen var. Jag grät för det var så sorgligt faktiskt. Och jag tror ingen annan än Williams hade fixat denna rollen för han sätter den direkt.

Regisserad av Bobcat Goldthwait, han med rösten i Polisskolan ni vet, samt skriven med så har mitt intresse för hans filmer nu vaknat för detta var verkligen allt som jag trodde American Beauty skulle vara men misslyckades kapitalt med. Detta är både kul, jobbigt, svårt, underhållande, sorgligt och framför allt bra! Så jag hoppas bara att fler än jag ser den för detta är inget som kommer att visas direkt på Filmstaden eller andra stora biokedjor, än mindre på tv så får ni en chans att se den så gör det. Om inte för annat än att ni får se Robin Williams naken.

Lysande film!

6 kommentarer:

Tobias Thuresson sa...

Om du gillade denna bör du även kolla in Bobcats underbara rulle: Shakes The Clown - The Citizen Kane Of Alcoholic Clown Movies.

Mr_v sa...

Fan, hade ingen aning om att Bobcat Goldthwait regisserade filmer. han har för alltid hjältestatus i mina ögon efter PANGkomedin Hot to trot (I full gallop på svenska) där han spelar mot en talande häst (John Candy). Så gör de inte komdierna längre.
den här filmen ska definitivt kollas upp!

Weekend Video sa...

Tobbe T:
Tack för tipset och den är på väg ner as we speak :D

Mr violencia:
Det var inte i går man påmindes om den filmen fanimej! Länge sedan jag såg den så får allt ta och leta upp den igen :D

Fast det värsta är nog att den jäklen är gift med puddingen Nikki Cox! grrrrr....

Mr_v sa...

Jaså, det är han? jag som trodde att karln försjunkit in i nåt missbruk eller nåt efter sin framgång på 80-talet. Oj, så fel man kan ha, karln verkar ju verkligen kommit upp sig i smöret!
ja fy fan, det tycker jag absolut det är för! Finns att plocka på cg. tror inte den finns på dvd än, men om/när den släpps blir det fetbeställning BUMS!

Tobias Thuresson sa...

Robin Williams är förresten med på ett hörn i Shakes The Clown.

Weekend Video sa...

Jag såg han var med på imdb så får ge den en chans. Tack för tipset!