onsdag 4 november 2009

Terminator Salvation - 2009




Raffel? Megaraffel!
Äntligen har Terminator-serien blivit vad jag alltid har velat vad den ska vara och nu är den för en gångs skull underhållande att se med. Inget mer trams eller sura upprepningar med en alldeles för gammal Arnold utan det är effekter utan dess like och ett helvetes mangel från första minuten till den sista i rutan. Vilka som är med och vad den handlar om skiter vi blankt i att gå in på men jag kan avslöja att Moon Bloodgood är med! Hubba hubba!

Och för de konservativa så dyker Arnold upp med, inte in da flesh lyckligtvis men hans kropp får vi se här. Men endast i den form som den var i den första filmen. Linda Hamilton är med med sin röst och det funkar fint för mig för denna filmer återknyter till de andra filmerna på ett fräckt sätt om än det inte är på några stora vis. För det som är det viktiga här, och som jag tycker är den stora anledningen att kolla, är effekterna och alla dessa underhållande actionsekvenser. För effekterna är asgrymma och det smäller fint i högtalarna och vi får såklart fina scener med tomhylsor i slow-mo som är så omtyckta i detta hushållet. Helikoptrar och feta explosioner med gör detta till en oväntat grym upplevelse och till min favorit i serien.

Japp, du läste rätt. Detta är den bästa av alla filmerna i mitt tycke och det står jag för. Terminator 3 gjorde det som tvåan aldrig vågade. Det tog steget ut till fullt krig och startade hela processen som vi nu får se resultatet av här. McG är inte direkt mitt första val till regissör för denna men han krossade alla mina fördomar jag hade och bjuder upp till en fin dans med ett jävla tryck och det enda som är värt att klagas på här är det att den är alldeles för kort! Knappa 120 minuter är minst 30 för lite och med tanke på den mängd raffel som det bjuds på här så kunde filmen gott fått vara längre för detta är en film jag inte vill slita mig från så fort. Jag vill ha mer och där med basta.

Terminatorerna då? Hur är de? Jo, det är bland det bästa i hela filmen för det är så jäkla många av dem och alla är precis lika coola och fullproppade med tunga vapen. Rättelse, alla i filmen är tungt beväpnade och skitiga. Härligt med andra ord. Hela filmen är skithärlig och jag kan inte vänta tills jag får se den igen vilket blir i de närmaste dagarna och då ska jag ha den omöjligt ännu högre på.

Full pott från mig hela vägen och självklart så rekommenderas den det varmaste med. Lysande film!

11 kommentarer:

Jay sa...

Den var riktigt bra och jag ska köpa R3an när den släpps

khenrikm sa...

Jag gillade denna homoerotiska festlighet(nästan inget kvinnfolk, tyvärr). Sam Worthington är bra i sin roll medans Batman är helt menlös. Den slår trean enkelt men ettan och tvåan har en mysig stämning som jag personligen gillar bättre. Men som sagt - heja Worthington och nu vill vi se Clash of the Titans!

khenrikm sa...

...fast jag kunde ha levt utan MadMax3-barnen...

Weekend Video sa...

khenrikm:
Jag gillar Bale och tycker han funkar fint här. Nu har han inte direkt huvudrollen rollen vilket är rätt smart gjort. Det blir inte riktigt vad man väntar sig det greppet.

Bristen på kvinnfolk behöver inte vara helt till ondo, se bara vad närvaron av dem gör i Zombieland, och barnen kunde med ha slopats men filmen riktas till de yngre så det beror väl på det.

De två första filmerna har jag aldrig direkt varit någon större fan av så men däremot trean är jäkligt cool.

Plox sa...

Yaj en positiv recension av Salvation! Själv gillade jag den också skarpt - en av årets höjdpunkter såhär långt.

Dock inte lika bra som ettan eller tvåan (som står i en klass för sig).

mamoulian sa...

Orkar man med Christian-ballen då? Han spelar nog lite skitnödigt här?!

Weekend Video sa...

Plox:
Ho! Härligt med fler som uppskattade den.

M-baby:
Jag har inga problem med Bale alls för han är en jäkligt bra skådis, oavsett vad han gör. Men gillar man inte hans spel så bör man nog se något annat.

Fred Anderson sa...

Jag mådde skitkasst över att lagt 100 spänn på den här pedofildyngan. Utan tvekan det värsta skräpet som producerats på många år. Terminator 3 var bra, de två första trista - men detta var så dålig att jag avvägde självmord.

Weekend Video sa...

Själv räknar jag timmarna till nästa gång jag ska se den så för mig var den bara en otroligt positiv upplevelse. Nu ser jag bara ännu mer fram emot dess uppföljare vilket jag hoppas kommer i massor för så här kul ska film vara!

maistro99 sa...

Arnold är visst med och det är en jätte-bra film

Weekend Video sa...

Du vet precis vad jag menar så nu lyssnar du på pappa! ;D