tisdag 24 november 2009

High Fidelity - 2000



Ibland när man känner sig låg eller blå om man nu vill översätta vissa ord så är det vissa filmer som funkar fint och får ens hopp upp igen. Detta är en av dem för mig. I tider när det är mindre roligt än vanligt så är det bra med sådana filmer i ens lager som man kan söka tröst i. Att den sedan handlar om vinyl i en viss del gör det inte sämre heller. Nu har jag inte läst boken filmen är baserad på men jag försökte men en annan av Nick Hornsby och gav upp så i hans fall så nöjer jag mig med filmerna som görs på hans böcker.

John Cusack som även har med sig sin härliga syster Joan är bra i rollen även om Jack Black startar rätt påfrestande så styr han upp sig till sist. Lisa Bonet är bra och snygg som alltid om än lite för mager för min smak. Musiken i filmen är bra och det spelas till min stora glädje en del Dylan i den. Både från Nashville Skyline och den utmärkta Oh Mercy. Husguden Cash omnämns och bara det är ett plus för han måste bara vara med i en film som handlar om musik, kärlek, smärta och ensamhet.

Nu är detta inte den bästa komedi/drama/romkom som gjorts men det är en bra film helt enkelt som inte utlovar något utan bara levererar sitt och bjuder på en fin och underhållande samt varm resa. Så känner ni er nere eller är i efterskedet av en kraschad relation så är detta en fin film att glömma bort trasslet med för en tid. Själv har den hjälpt mig mer än en gång.

4 kommentarer:

Mr_v sa...

Har precis samma relation till den här rackaren. mysig och värmande rakt igenom, och med en huvudperson man kan identifiera sig med. Det händer inta allt för ofta i en romcom. gillar bikaraktärerna också - den har mycket den här filmen.
hoppas humöret vänder uppåt igen snart, för övrigt!

Weekend Video sa...

Härligt att det är fler än jag som uppskattar denna lilla pärla. Och det är inte utan att man känner igen sig själv i huvudpersonen med när man själv funnit sig i samma situation(er).

Tack för omtanken! :D

Jay sa...

Tänkte se om den i söndags men orkade inte men nu måste jag se den i helgen.

En film som jag aldrig tröttnar på.

Weekend Video sa...

Ytterligare en som uppskattar den. Fint!