söndag 15 november 2009

The House of the Devil - 2009



Ung fattig student svarar på annons om barnvakt. Snart finner hon sig ensam i stort hus intill en kyrkogård och en annalkande månförmörkelse är på språng. Paret är borta och hennes vän försvinner i sin volvo och personen som hon skulle vakta visade sig inte vara ett barn utan en käring. Men snart finner hon bevis på allt inte är vad det verkar att vara och snart finner hon sig i händerna på satanister som bestämt sig för att offra henne till Horn-Per.

Ti West som tidigare gjort den rätt dåliga The Roost står bakom denna skräckis som koncentrerat sig stort på att vara så naturtrogen den aktuella tiden den utspelar sig i så det nästan är löjligt. Känslan i filmen ökar av den rätt passande musiken men det händer inget förrän i slutet. Så lider man av damp och vill endast se film med MTV-klipp och ett maniskt tempo, stanna borta för det är nästintill stillastående tempo i denna. Jag har inget emot lugnt tempo i film men här gäspade jag så mycket att det nästan var mer än när jag såg den senaste sexvideon med Gene Simmons på nätet och tro mig den var dryg!

Tom Noonan från otaliga filmer, även The Roost faktiskt, är med här och vi får även med se Dee Wallace. Jocelin Donahue som har leaden påminner mig mest om en ung Debra Winger och det är inget fel alls. Hon sköter sitt med bravur så hon kommer vi nog se mer av. Men själva filmen här var inget för mig för själva idén med filmer där det ska offras till djävulen slutar så gott som alltid på samma vis och det finns bättre filmer i den kategorien än denna även om nu inte den är direkt kass utan mer bara för dryg. Bättre är Race With The Devil och To The Devil A Daughter även om den har ett extremt korkat slut. Och när det gäller barnvakter i nöd så rekommenderas Fright varmt.

Men saknar man den gamla känslan från sena 70-talare samt tidiga 80-talets skräckfilmer i dagens skräckisar så bör man ge denna en chans. Ni finner den säkert mer underhållande och bättre än mig för jag fann denna mest dryg. Våldet var det inget fel på så oroa er inte för det men det ska inte behöva ta 75 minuter innan det händer något av intresse.

6 kommentarer:

mamoulian sa...

Ska se den i vilket fall... Är den på G på dvd nu?

Weekend Video sa...

Den ska släppas den 8 december så den är på g.

khenrikm sa...

Ja det är ju mig du pratar om - som saknar känslan från förr. Så denna är given! Gäspningar och allt.

Weekend Video sa...

Det finns bättre filmer med samma känsla än denna men ge den en chans, du gillar säkert den.

Mikael sa...

Tyckte också att den var lite för långsam och händelsefattig, men ändå helt OK. Hade väntat mig lite mer av den.

Weekend Video sa...

Roligt att se du fortfarande är med i svängarna :D