tisdag 10 november 2009

Rescue Me - 2004



Dennis Leary spelar en brandman i New York som har ett problem. Han ser spöken. Spöken av döda brandmän, sin kusin och olika barn som han inte lyckats rädda. Grädden på moset är förutom hans stadigt ökande sprit/tablettintag är den förestående skilsmässan, ex-fruns nya killlar, hans far som vid hög ålder som lämnar hans mor för att bo hos sin bror med ständiga hor och drogfester samt en apa och även senare en färgad dvärg som kan prata med hästar. Hans dotter, till hans stora lycka, blir lesbisk, frugan vill/kräver med pengar och han knullar snart allt som rör sig, även hans döde kusins fru och allt annat.

Men nu handlar det inte bara om Learys brandman utan även om de andra på stationen och deras dagliga problem som ingen respekt från snuten som tycker de ridit för länge på 11 September, hockeymatcher mot just samma polis, kukmätartävlingar som slutar med elverktygsinblandningar, kvinnor i kåren, homofobi, skilsmässor, transsexuella, mer sprit och allt annat som kan tänkas hända på en brandstation.

Förutom Leary ser vi Charles Durning i rollen som hans far vilken han gör verkligen bra. De andra ansiktena är rätt så nya för mig även om något av dem är bekant. Det är välspelat och välskrivet så man får allt säga att det är bra tv. Nu är det inte HBO så räkna inte med naket eller svordomar med det knullas och svärs ordentligt men med finess. De första fem avsnitten var inte direkt vad jag förväntade mig men det tog sig och snart fattade jag upplägget och sen försvann resten av säsongen i ett rasande tempo. Man blir faktiskt engagerad i deras öde och liv längre in man kommer i säsongen så mer utvecklas karaktärerna till det bättre och man kan inte vänta tills man får se mer av dem.

Så detta får jag säga är en bra serie som är en frisk blandning av lite drama, komik, vardagsrealism och jäkligt bra manusförfattare och nu kan jag inte vänta tills jag sett alla fem som hittills gjorts. Good shit helt enkelt!

Inga kommentarer: