onsdag 4 februari 2009

The 13th Warrior - 1999


En arab finner sig plötsligt i onåd hos den lokala kalifen i Bagdad och plötsligt har han fått äran att bli ambassadör för dem långt åt skogen. Väl på väg med sin karavan finner de sig plötsligt attackerade av banditer som lika plötsligt som de dök upp försvinner när ett vikingaskepp dyker upp. Nordmännen är fruktade!

Araben som heter Ahmed finner sig strax vara med vikingarna på väg norrut på en resa för att bistå en nordisk kung som får sin by atttackerad av monster. Under resans väg lär sig Ahmed nordmännens språk och kan göra sig hörd och förstådd. Givetvis så blir han utsatt till åtlöje både för sin häst och hans lite fjompiga sätt. Väl på plats visar det sig att det är en urgammal myt som har kommit i dager igen och nu är till och med nordmännen rädda.

Myten visar sig bestå av varelser som både tar troféer och äter de döda som de lämnar efter sig. Den lilla byn lider inte bara av att det inte är några stridsbara män utan även av en gammal kung och en ung makthungrig prins som inte gillar de nya besökarna. Snart är det öppet slag på alla fronter! Och när dimman kommer så kommer ätarna av de döda!

Detta är en så jävla underbar film så det finns inte! oturligt nog så är den väldigt underskattad och beskrattad. Varför förstår jag inte egentligen. Folk kan se filmer om robotar som blir till bilar och räddar männskligheten men en gammal legend om araber och vikingar går inte hem. Underligt minst sagt...

Antonio Banderas spelar Ahmed och gör ett bra jobb. Jag gillar hans lite avslappnade stil och hans glimt i ögat. Han funkar jävligt bra i stridscenerna med. Andra som är med är bland annat Sven Wolter som den nordiske kungen. Här har han ett skönt spel som en lite senil och småpackad skandinavier, samma roll som Stellan Skarsgård visst har patent på nu för tiden i allt han gör. Gamle räven Omar sharif är även han med på ett hörn och det är kul. Det är gott om kända ansikten här så se för er själva och bli förvånad över hur många ni känner igen.

John McTiernan är en jävligt stabil actionregissör och här han inte misslyckats. Michael Crichton som skrivit många böcker som blivit filmade har skrivit även boken till denna som manuset baserades på och han tog visst över när McTiernans testvisningar inte blev lyckade. originalversionen var 127 minuter lång motsatt till denna som är cirka 100 minuter. Inte nog med att han kortade ner filmen, han sköt även om vissa scener och lade till nya grejor med. Inte nog med det, han var även med i att editera om den samt bortta originalmusiken till filmen av Graeme Revell. En insatt man på alla vis visst.
Tyvärr så har aldrig originalversionen visats någon gång.

Detta är en film som man sitter med ett fånigt leende på läpparna igenom hela tiden och bara myser. Den är full av vackra miljöer, brutala strider och ett störtskönt soundtrack. Väntar man sig gore och slafs så blir man besviken men gillar man denna typen av filmer så blir man inte besviken. För här finns inget att bli besviken på.

Så köp den! Se den! Älska den!

13 kommentarer:

Jocke Andersson sa...

Jag håller med till 100%! 13th warrior är en grovt underskattad film som är hur skön som helst.

Fred Anderson sa...

Verkligen! Toppenrulle!

Weekend Video sa...

Wow! Full pott med andra ord här visst :D
Låter bra ni är på samma sida i kriget mot dålig film!
Detta är en film man aldrig blir trött på att se, kan inte vänta tills den dagen man kan visa den för grabben och börja fostra han ordentligt :D

Jocke Andersson sa...

När det gäller just 13th warrior så blir jag faktiskt upprörd hur den behandlats. Den är snygg, spännande och hård som tusan! Ja, den är aningen macho men å andra sidan så öser ju Hollywood ut trams som funkar betydligt sämre. Låt oss alla drömma efter att filmen får upprättelse och att originalversionen kommer på dvd någon gång.

*puh* Var tvungen att skriva av mig lite. :)

Jay sa...

Kanske dags för mig att se den då :D

Weekend Video sa...

Jocke:
Att den är macho tycker jag är en självklarhet i denna typen av film. Det ska vara så, precis som det ska hållas hårt på ära och lojalitet, sånt gillar jag :D
Bara skriv du av dig, det är bara kul :D

J:
Då är det hög tid du ser då! ;D

Fred Anderson sa...

Fast jag måste säga att jag tycker den är ganska gory och slafsig :)

Själv är jag upprörd på hur många puckon där ute som hängde på "hu så dålig"-vågen som kom angående den här rullen. Så extremt mentalt fattigt. Det är lika obegripligt som de ständiga sågningarna av The Hunted, en av William Friedkins finaste actionstunder.

Jag såg den på bio, köpte den på vhs och nu har jag den på dvd - och den dagen jag skaffar blu ray eller ännu längre fram då man opererar in ett microship i huvudet för att se film så kommer den att finnas där.

Anonym sa...

"Folk kan se filmer om robotar som blir till bilar och räddar männskligheten men en gammal legend om araber och vikingar går inte hem".
Kunde inte sagt det bättre själv! Det här är en liten pärla, som jag blev hejdlöst sugen på att se om efter denna recesnsion.

Jocke Andersson sa...

Fast nu när jag börjar kolla så har den ju faktiskt 6.2 i medel på Imdb, en site där folk gärna sätter en etta på en film bara för att Julia Roberts eller Leonardo DICaprio inte är med... jag kollade lite recensioner och den har inte blivit totalsågad. Kan det vara så illa att originalversion verkligen var usel, eller är det så enkelt att den blev hatad i sverige bara för att en "stor" skådis som Sven Wollter var med i något så banalt som en actionfilm? :) Jag skulle verkligen vilja veta lite mer om vad som pågick bakom scenerna här...

Fred Anderson sa...

Jocke: Den har helt klart omvärderats sedan "den gamla goda tiden". Men när den först dök upp så minns jag hur sågad den blev, och det där höll i sig under ett antal år. Men den är betydligt mer omtyckt idag än den var då.

Att Wollter var med verkade vara en positiv grej i Sverige om jag inte minns fel.

Weekend Video sa...

Jag har en gammal Total Film och där pratas det om inspelningen av denna. Kul läsning fast det fokuseras mest på de svenska skådisarna. Men denna blev rätt rejält sågad av alla när den kom konstigt nog...
Men vi får vara glada den fått ett erkännade nu även om det döljs bra :D
För den är verkligen bra!

Fred Anderson sa...

Lizzard: Jag råkade avvisa din senaste kommentar på min blogg! Av misstag givetvis, men jag har kopierat in den själv. OM du skulle ha råkat få ett "Fred har avvisat din kommentar"-mail eller nåt sånt :)

Weekend Video sa...

Det är lugnt :D
Ser fram emot feta recensioner nu!