måndag 16 februari 2009

Jason Goes To Hell: The Final Friday 1993



Jason är tillbaka för nionde gången och på ett nytt bolag. Sean S. Cunningham har fått tillbaka rättigheterna och har tagit franchisen med sig till New Line Cinema och övergav Paramount. Tack och lov. Nu får vi chansen att se denna i unrated till skillnad från de andra titlarna som Paramount vägrat släppa unrated.

Men allt är inte per automatik bra för det. Storyn finner jag rätt larvig speciellt då det mest känns som en rip off på The Hidden och det ska blandas in syskon och föräldrar till Jason som aldrig nämnts tidigare. Vad som är lite småkul är att det namndroppas lite till höger och vänster här. Till exempel så ligger nu Crystal Lake i Cunningham County, fyndigt må jag säga, vi får se The Book Of the Dead från just Evil Dead-Filmerna, tack och lov så slipper vi den sure Ted Raimi, vi får höras om The Meyers, och det ligger en låda i källaren i en av karaktärernas hus adresserad till en Carpenter.

Effekterna är jävligt bra och det är gott om nya mordvarianter. Kane Hodder vi får tyvärr i både skepnad som Jason och som säkerhetsvakt, komplett med porrskådisfrisyr och allt. Han är verkligen hemsk. Men det som är bra att vi får bara se honom i början och slutet, resten av tiden är det bara småglimtar av honom vi får se. De andra skådisarna sköter sig helt okej fast Steven Williams som spelar Duke, har jag aldrig tyckt om som skådis. Vet ej varför, har bara aldrig gjort det.

Ser man detta som en Fredagen-film så blir man besviken för den har inget med de andra direkt att göra förutom Jason då. men ser man den som en The Hidden kopia så funkar den bättre. Och den är klart bättre än både The New Blood som Jason Takes Manhattan.

6 kommentarer:

Jay sa...

Jag tycker att den är riktigt bra men som du säger lite rip off på The Hidden

Weekend Video sa...

Det känns verkligen så. Den är ju inte dålig utan den känns bara inte som en vanlig Fredagen-film.

Jay sa...

Dom nämner på extramaterialet till Jason X att dom ville göra nåt nytt med Goes To Hell och det gjorde dom verkligen

Weekend Video sa...

Det gjorde dem verkligen!

Fred Anderson sa...

Jag älskar den (givetvis), och min favoritsekvens är John Woo-hyllningen som kommer helt oväntat. Så snyggt, och så märkligt.

Kommentarspåret är för övrigt riktigt kul och informativt.

Jocke Andersson sa...

Den här och del 4 är mina favoriter. 4an för den är så blodig och denna för att den är så annorlunda de andra. Nej, jag är ingen direkt F13fan. :)