fredag 20 februari 2009

The Punisher - 2004



Så här skall en slipsten dras när det gäller actionfilm! 138 minuter bara far i väg och man sitter kvar och undrar vart fan de tog vägen! Nu är detta director´s cut-versionen jag pratar om här. Den är längre och mer informativ och det är längre våldsscener i vissa fall. Är man ett stort fan av denna filmen så rekommenderas den att köpas och tyckte man den var sådär så är det ingen mening att lägga pengar på den.

Handlingen är simpel:
Frank Castle får sin familj mördad av Howard Saint och bestämmer sig för att hämnas. Vilket han gör på ett jävligt raffinerat sätt.

Thomas Jane är perfekt som Castle och John Travolta funkar fint som Howard Saint. Lite nedtonad men lika galen som man förväntar sig han ska vara. Will Patton är bra som sadisten Quentin Glass och han myser verkligen i piercingscenen. Laura Harring från Van Dammes Derailed är fin som fan i denna och har en djävulsk kropp, hon spelar Livia Saint. När man ser henne så fattar man varför Travolta gjorde rollen. Och sist men inte minst ser vi allas våran Chief Brody, Roy Sheider i rollen som Castles pappa.

På denna utgåvan så finns möjligheten att se ett tecknat intro med skådespelarnas röster som ett komplement till filmen. Meningen var att det skulle filmats och varit i början men så blev det inte- Istället får vi storyboarden här ljudsatt av de som gör karaktärerna i filmen. Det förklarar en del med det.

Detta är ljusår i från Dolphans Punisher och en helt annan film. Jag själv tycker denna är överlägsen på alla vis då den första filmen är rätt tråkig. Visst det slaktas rätt bra men samtidigt är den väldigt daterad. Helgerån kanske vissa tycker men det skiter jag högaktningsfullt i. Denna är som sagt överlägsen på alla möjliga vis. Meningen var att Jane även skulle spelat Castle i uppföljaren men han hoppade av pga av något problem med någon/några i/runt filmen. Istället fick Ray Stevenson från den fantastiska serien Rome och Outpost chansen som Castle. Det återstår att se hur det blir.

Detta är en perfekt revenge-film på alla vis. Massakern på Castles familj är brutal och hans hämnd på de ansvariga är ännu värre. Och allt är det suveränt gjort. Vapenfetischm at its finest bjuds vi på med. Så kasta alla hämningar överbord, skruva upp förstärkaren och låt högtalarna sprängas av alla underbara explosioner och skottlossningar och bara njut av detta mästerverk! Tänk bara på att 138 minuter går jävligt fort här!

Köp den! Se den! Älska den! Det gör jag!

2 kommentarer:

Fred Anderson sa...

Är den verkligen våldsammare? Jag har fått för mig att det bara är det tecknade introt som är skillnaden?

Men är det inte på det viset så ska jag nog byta upp mig till den här versionen.

Weekend Video sa...

Något längre är fighten med ryssen har jag för mig och något mer var där säkert. Men låter det vara osagt så du inte köper grisen i säcken.