onsdag 11 februari 2009

Patrick Vive Ancora - 1980


Männen bakom mästerverken Giallo A Venezia och Burial Ground är även de bakom detta mästerverk inom Italiensk sleaze-film!
Handlingen är som sig bör obefintlig och det koncentreras mest på naket, sleaze och en jäkla massa J&B drickande! Och våld givetvis!

Filmen som i sann italiensk tradition är en inofficiell uppföljare på succén Patrick från Australien, inget jag själv sett men tvivlar rejält på att den spöar denna i galenskap, börjar rejält direkt och släpper inte på gasen en enda sekund.

Patrick finner sig stå vid vägkanten med sin far och de har fått bilproblem. Hjälp är på väg och Patrick blir glad som en speleman när en bil närmar sig. Fast bilen stannar inte utan istället så får Patrick en flaska i nian för besväret. Givetvis hamnar han i koma och hans pappa läkaren gör allt i sin väg för att hjälpa honom. Ett bra tag senare så ligger Patrick i en säng uppkopplad mot en maskin som mäter hjärnvågor och i ett rum utanför hans ligger tre andra lirare uppkopplade mot en liknande maskin, två karlar och en kvinna, varav en av männen ser ut att höra hemma på en cirkus.

Samma dag så anländer 2 par och en ensam man till deras ställe. Pappa doktorn är inte bara läkare, han har även en kurort som han bjuder in folk till. Gemensamt har de här 5 personerna förutom att de har blivit inbjudna, att de alla har något i bagaget som de skäms över. Snart dröjer det inte länge innan de börjar ramla av pinnen en efter en, på alla dess olika och fascinerande vis.

Detta är Italiensk sleaze när den är som bäst, inget snack om saken. Hälften av karlarna är i 50 års åldern och har kraftigt grått brösthår och tvekar inte att visa upp det. Damerna tävlar om att vara sleazigast och denna gången får gudinnan Mariangela Giordano hårt motstånd av Carmen Russo. Den kvinnan har en kropp att dö för och tvekar inte attt visa upp den! Favoritscenen är när hon ska få ner brösten i en alldeles för liten behå. Mariangela har en rejält stor roll här för en gångs skull och hon ger järnet. På alla de vis hon kan. Jag kanske inte behöver påpeka att hon dör värst av alla med?

Det är som sagt en jäkla massa J&B drickande och det förekommer inte många scener där inte en sådan flaska eller något med dess logotyp är med i bild. Själv blev jag så sugen efter ha sett denna filmen en gång så jag sprang ner på bolaget och köpte en flaska själv. Inte illa alls faktiskt.
Ordet Bastardo förekommer det med också ett par gånger i filmen och det är fröken Giordano som uttalar det. Det blir extra hårt när hon gör det.

Så ska ni se en bra sleaze film så se denna! Bättre blir det inte!

8 kommentarer:

Jocke Andersson sa...

Här har jag ingenting att säga emot. Massor med hårt gore och finfin exploitation. Mums. :)

Tobias Thuresson sa...

En av mina topp-favoriter från Italien. Hård rulle.

Jocke Andersson sa...

Att den sen är inspelad i samma hus om Burial ground gör ju inte saken sämre direkt :)

Weekend Video sa...

En fantastisk film på alla vis! Så här ska Italiensk film se ut, så är det bara!

mamoulian sa...

Letade igårkväll efter ett gäng filmer jag saknade under flytten... och vips vad poppar inte upp där i en låda mellan Cellblock 9 och Death Laid an Egg? Yes, brother who handed me this gift! Filmen som grabben råkade sätta på i dvd-spelaren. DAMN vad snabb jag var att få ut den innan frugan kom! :-D

Weekend Video sa...

Hahaha traditionen fortsätter! Först New York Rpper med farsan och nu denna med sonen! Underbart! Det går vilt till i da house that M-baby built :D

Fred Anderson sa...

Jag har inte sett den här, och vet inte om jag skulle uppskatta den. Giallo A Venezia är det sämsta jag sett i eurocult och Burial Ground är en klassiker. Så att se den här kan vara som rysk roulette, och jag vet inte om jag vill riskera det :)

Weekend Video sa...

Där har vi verkligen ett dilemma! hahaha
Nog bäst du står över då, Fred ;D