söndag 8 februari 2009

AVPR: Aliens vs Predator - Requiem - 2007


Rulla mig i hjortronsylt och kastrera mig offentligt på torget men jag gillar dessa filmerna. Man vet vad man får från början och man blir inte besviken. Det lite oväntade slutet i den första och tamare filmen får sin fortsättning här och tempot samt våldet är definitivt uppökat!

Handlingen är i stort sett obefintlig förutom det faktumet att ett skepp med hybriden från första filmen kraschar på jorden i en liten skithåla och den tar sig ut och börjar föröka sig. En Predator hemma på hemplaneten blir uppmärksam och ser vad som hänt och ger sig själv ut på jakt för att återställa ordningen. Givetvis blir hela staden indragen i bataljen som skonar ingen!

Så, svårare behöver det inte vara för att göra en lyckad film. Massor av Aliens, en ärrad Predator som inte tar någon som helst skit, massor av slaktavfall som offras i tid som otid, vuxna som barn, gravida som icke-gravida. Ingen skonas här!
Det öses på med våld, mera våld och slutligen ännu mera våld. Gore är det gott om och precis alla idioter i filmen som man stör sig på får precis vad de förtjänar.

Det enda som är värt att klaga på är att den är filmad så mörk så i bland är det svårt att urskilja vad som händer. Det blir lite ilsket framför tv´n emellanåt när det blir för mörkt. Annars är där inget direkt utan den flyter fint och man har jävligt roligt under tiden.

Skådisarna är totalt okända för mig och det är bra för det är inte de som jag vill se i en sådan här film. Jag vill se Predatorer spöa upp Aliens! Inget annat! Och det är precis vad som bjuds på här. Alla Aliens är välgjorda och Predatoren likaså. Avarten är en brutal jävel och får en hel del tid i rutan. Givetvis är den med välgjord. Vissa cgi-effekter bjuds det på med och det funkar fint här. Annars är det mycket latex och sådant som vi gillar. Med andra ord, ett lyckat tidsfördriv.

Så har ni inte sett den så se den. Och har ni sett den så se den en gång till!

4 kommentarer:

Fred Anderson sa...

Ettan gillar jag och tvåan är ok, men jag kände faktiskt att den var för rörig. Första halvan var död rent underhållningsmässigt och sedan blev det bättre, men väldigt högljutt och förvirrande. Men jag börjar väl bli för gammal :)

Tobias Thuresson sa...

Jag gillade denna mycket förutom det som du nämner att den är åt helvete för dåligt ljussatt. Sänkte filmen något. Korrigerar de detta och släpper den igen så blir filmen den höjdare den faktiskt är. Innerst inne. Bonus för Francoise Yip!!!

Jocke Andersson sa...

Det är skönt att vi inte håller med varandra hela tiden... ;)

Jag hänvisar till min recension: http://tentaclatron.blogspot.com/2008/02/aliens-vs-predator-requiem.html

Men som jag skrev i den så känns den lite bolagsklippt. Är det bara jag som fått för mig det eller? Den är underhållande, men jag. vill. ha. SPACE MARINES!!! :)

Weekend Video sa...

Ingen aning om den är utsatt för det faktiskt. Men vi kan hoppas på en längre version ;D
Space Marines? Jag vill se mer Predatorer!! :D