fredag 6 februari 2009

Daughters Of Darkness - 1971



Detta är en av mina absoluta favoritfilmer någonsin så det kommer bara att stå positiva saker nu så ni vet det! Vampyrfilmer har alltid legat mig varmt om hjärtat och detta är nog den ultimate blodsugarfilmen. Något som alltid har varit synonymt med vampyrism är lesbianism av någon konstig anledning. Och här är det precis vad man får. Erotiska vampyrfilmer finns det i drivor och det kommer fler dagligen med. Oftast i väldigt varierande budget.

Budgetet var nog inte stor här heller men det märks inte för allt man kan göra är att följa det underbara spelet mellan personerna i filmen. Fotot i filmen är utsökt och musiken är perfekt, man blir helt indragen av den tillsammans med den grymt otäcka stämningen i filmen som sakta ökar hela tiden till det fantastiska slutet.

Ett ungt och nygift par är på smekmånad och stannar till på ett hotell där de snart gör en grevinna och hennnes sekreterare sällskap. Paret Stefan (John Karlen) och Valerie (Danielle Quimet) är lyckliga men det är en sak som stör Valerie. Trots de är nygifta så vägrar Stefan ringa sin mamma och berätta om giftermålet. Stefan menar att hans mamma som är aristokratisk inte är det minsta intresserad av Valerie och hon ser redan ner på på henne på grund av hennes låga börd trots att hon inte ens vet om att hon existerar. Men det är inte hela sanningen. Valerie tjatar och Stefan blir ilsknare och ilsknare. Stefan lovar att åka hem nästkommande dag och berätta det i person för mamma och Valerie ska stanna kvar på hotellet.

Dagen kommer och Stefan kommer med undanflykter och de åker in till staden Bruges där de har en mysig dag tills de springer på en brottsplats där en ung kvinna blivit mördad. Hon är totalt tömd på blod och Valerie vill gå där ifrån medan Stefan blir som hypnotiserad och vägrar flytta på sig.

Till sist är de tillbaka på hotellet och äter middag när en stor bil kommer ut ur mörkret och stannar till utanför hotellet. En vacker kvinna går ut och in till receptionen. Hotellmanageren blir helt ställd när han ser henne. Det visar sig att hon har varit där 40 år tidigare när han var en ung springpojke och att hon ser exakt likadan ut nu. Men hon viftar bort det med att det måste varit hennnes mor. Snart kommer hennes sekreterare in och de beundrar det unga paret tillsammans. Planer görs för kvällen när kvinnan presenterar sig för det unga paret och endast Stefan reagerar på hennes namn. Grevinnan Elizabeth Bathory.

Den otroligt vackra Delphine Seyrig spelar/är Countess Bathory. Hon äger filmen med sitt spröda kroppsspråk och sin väna röst som totalt sänker en i total lycka. Scenen när hon pratar med Stefan om den gamla grevinnan Bathorys tortyrmetoder samtidigt som hon börjar smeka hans kropp är bara ett exempel. Hon är filmens storhet och är otroligt vacker. Andrea Rau spelar Ilona, lika bräcklig men desto yngre i sin utstrålning. De kompletterar varandra perfekt.
John Karlen som mest är känd för att ha spelat maken i Cagney & Lacey är kanon i rollen som den komplicerade Stefan som har otroligt mörka och hemska sidor och en och en annan hemlighet i bagaget. Danielle Quimet spelar Valerie kan vara lite träig och är kanske det svagaste i filmen. Hon är mest offret om man säger så men får en otroligt vändning. Men det ska vi inte tala för mycket om.

Erotik på film har aldrig varit så vackert och intimt som här. Lesbianism har aldrig intresserat mig direkt på film men här är det otroligt erotiskt gjort. Att se hur Bathory sakta men säkert för in Valerie i sitt nät är en upplevelse och en fantastisk maktkamp mellan henne och Stefan.
Där han använder händerna på sitt vis så använder hon sina läppar på ett annat.

Filmen har tre som jag ser det riktigt fina scener som står ut över de andra, inte för att de andra scenerna i filmen är dåliga, tvärtom! Detta är mästerverk att titta på! Men just de tre scenerna är klockrena. Ser ni filmen så kanske ni märker dem själva. Slutet på filmen är så jävla oväntat som bra och det tar mig varenda gång med häpnad. Harry Kumel som regisserade filmen har verkligen gjort ett mästerverk här. Jag kan hålla på om denna filmen i timmar men det bästa är att se den själv och bilda en egen uppfattning. Jag såg den själv på en rekommendation och jag avfärdade den som ytterligare en film med vampyrflator som inte var intressant men han stod på sig och jag föll direkt. Detta är en av mina absoluta favoritfilmer och jag hoppas fler kan upptäcka den och ta den till sig.

Köp den! Se den! Älska den! har aldrig varit mer menat än nu!

6 kommentarer:

Jocke Andersson sa...

Är det så alltså? Hmm. Damn. Jag är ingen enorm fan av vampyrfilmer, men den verkar ju intressant. Är det lika mycket tuttar och våld som i Vampyres? :)

Weekend Video sa...

Nopp. Knappt något blod alls och våld är där inte heller direkt. Lite naket bjuds vi på men inte på något sleazigt sätt. Denna är överlägsen Vampyres på alla vis så detta är en film som rekommenderas. Men låna en kopia av någon så du inte köper grisen i säcken bara ifall du är osäker på den.

mamoulian sa...

Fin recension, Broder! Daughters är en mycket vacker och välgjord film och ett absolut måste i samlingen ;-) I den senaste utgåvan kommer den tillsammans med kanonbonusen "Blood-Spattered Bride" som jag tyvärr hade som singeldisc sen tidigare. Det är ett fulländat köp, med båda filmerna! Sen gillar jag även Vampyres, fast den drygar till sig lite här och var...

Weekend Video sa...

Visste väl den skulle locka fram dig ur gömmorna :D
Blood-Splattered Bride har jag fortfarande inte sett än...Kanske blit tvungen nu. Vampyres gillade jag som fan första gången medan andra gången inte alls. Får nog köpa om den låter det som. Kollade på extramaterialet på Daughters.. i går och det var suveränt. Väldigt rörande att höra hur "Valerie" brukar besöka Delphines grav var gång hon var i Paris. Mycket intressanta intervjuer och rundtur på hotellen i filmen.

Anonym sa...

En film som jag av någon anledning undvikt länge, då den inte verkade särskilt intressant. Men efter den gode lizzardkings hyllningar blev jag tvungen att kolla in den. Absolut en mycket vackert skildrad historia. Inget mästerverk efter första titten, men jag har på känn att den kan växa.

Weekend Video sa...

Det hoppas jag verkligen för detta är en film som växer efteråt man sett den. Man kommer på sig med att tänka på den hela tiden :D