onsdag 18 februari 2009

Lethal weapon 2 - 1989



The boys are back in town! Bättre går det inte att uttrycka det.

Riggs och Murtaugh fortsätter att härja och denna gången får de ett federalt vittne på halsen, Leo Getz ( Joe Pesci). Att hålla han vid liv visar sig inte vara så värst lätt när de personer de ska skydda honom emot visar sig vara samma personer som de själva jagar för insmugglade Krugerander. Precis som att det inte vore nog så har Murtaughs dotter gått och gjort en reklamfilm som inte gör livet lättare för stackars Murtaugh som inte ens kan få njuta av lugn och ro på dass.

Vad kan man säga? Kemin mellan Glover och Gibson är kanon. De är klockrena tillsammans och när de får chansen att plåga Pesci så blir det nästan roligare. Tyvärr är denna inte lika brutal som den första filmen utan mer inriktad på humor. Inget fel i det men jag hade inte tackat nej till lite mer brutaliteter i denna.

Precis som i den första så är det Richard Donner som regisserat och det är samma personer i teamet bakom Riggs och Murtaugh fast denna gången så ser vi hederliga Diamondback från Near Dark i en av rollerna. Jenette Goldstein som hon heter fast hon kommer alltid heta Diamondback för mig.

Här är det inte så mycket att orda om utan detta är en lyckad uppföljare till en riktigt bra film så det är bara att kasta i och följa med i vansinnet. För underhållande är det hela vägen.

3 kommentarer:

mamoulian sa...

Ja, kanske inte riktigt lika brutal även om den fick klagomål i media för att vara för våldsfixerad. Kanske tycker man den är mer våldsam till en början (jag gjorde det) men när man tittar närmare så är det väl en eller två extra cyniska dödsfall som får det se ut så...Den stora behållningen tycker jag är Riggs riktiga galenskap som tar fart.

Jay sa...

När jag var yngre gillade jag den mer än vad jag gör nu,

Biljakten i början är riktigt snygg men sen blir den ganska seg fram till helikopteranfallet

Weekend Video sa...

Jag gillar den för den håller hela vägen och stannar inte av en stund. Och Riggs galenskap eskalerar verkligen här hahaha