måndag 23 februari 2009

Skägg Vi Minns - Robert Foxworth


Här med introduceras den sorgligt bortglömda genren: Skägg Vi Minns.
Först ut blir Robert Foxworth.

Mest känd för hela svenska folket som Chase i Falcon Crest där han troget kämpade mot Angela Channing och hennes betjänt Chao-Li. Andra sköna skådisar i den serien var ju allas våran hunk Lorenzo Lamas och Daniel Green, John Saxon, Mel Ferrer, Robert Ginty, Geoffrey Lewis, Brian Thompson, James Hong för att nämna några. Där fightades han stolt i sitt skägg i en 155 avsnitt.


Annars har han mest gjort tv men även en och en annan film har slunkit igenom tuvorna i hans barr. Tex. Prophecy av John Frankenheimer där hans skägg står för den största undehållningen till sammans med monstret. Han var även med i Syriana med George Clooney 2005. Beneath Loch Ness ska han visst vara uncredited i så det blir att leta upp den nu.

Fast på 70-talet hade han en vass period då han gjorde följande titlar:

Airport ´77 - en flygplanskatastrof film som kanske borde kollas upp.
Ants - en skön myrskräckis där han använder bulldozer för att stoppa de små liven. Kul film.
Death Moon - varulvsfilm gjord för tv där vi inte får se ulven förrän den 80:e minuten av 86. Inget vidare faktiskt men han har skägg!
Damien: Omen 2 - som jag ska se snarast!
Prophecy - monsterfilm av John Frankenheimer, vildaste skägg av alla i denna!

Sen är resten så gott som bara tv.

Snyggt och ovårdat!


Förebilden för Reservoir Dogs?

6 kommentarer:

Fred Anderson sa...

Robert är väldigt bra! Det är lite synd faktiskt att han mest är ihågkommen för en såpa! Han har förresten ett sånt där perfekt skägg som jag själv skulle velat ha om jag haft en bra skäggväxt.

Weekend Video sa...

Han är en stabil skådis. Är en väldig auktoritär känsla över honom med som ger vibbar om att mig jävlas ni inte med. Skägget är en del del av mannen som sagt och jag tror nog att de flesta av oss är avis på det. Jag vet att jag är det :)

Jocke Andersson sa...

Efter att ha sett Paul Naschys skägg i Exorcism så är det inga många som kommer upp i samma klass. Men Mr Foxworth gör ett bra försök. ;)

Weekend Video sa...

Naschys matta där i Exorcism är verkligen av hög klass med. Pluset är att han röker pipa med och det ökar hårdheten ännu mer!

Anonym sa...

Ha ha, minns den "Death Moon", härligt smink där som varulv. Mycket TV, som sagt. Bland annat en intensiv och bra insats som Dr. Frankenstein, med Bo Svenson som monstret.

Weekend Video sa...

Varulvssminket där i Death Moon var nog också det bästa hahaha
Frankenstein har jag inte sett så kanske borde kollas upp. Tack för tipset!