torsdag 5 februari 2009

Pathfinder - 2007



600 år innan Columbus snubblade över den nya världen så var där redan ett gäng Nordmän och härjade loss. Dem slaktade och tog slavar och när en ung adept av dem inte vill följa den inslagna banan blev han piskad och lämnad att dö. Funnen av en indiankvinna så tas han upp i stammen och 15 år senare så är han välvuxen samt lite utanför den gemensamma grupperingen vad gäller riter och andra åtagande. Men plötsligt så anländer drakskeppen igen och gissa vem som kliver fram och tar för sig!

Marcus Nispel och Zack Snyder kom ungefär samtidigt med varsin remaker på respektive Dawn Of The Dead Samt The Texas Chainsaw Massacre. Båda utmärkta filmer och Dawn... är en av mina stora favoriter filmer. Snyder fortsatte med den ännu större höjdaren 300 och Nispel kom med denna. Ungefär i lika genre som 300 kan man säga och det tycks som de fortsätter följa i varandras spår med liknande filmval.

Fast i denna så märks det rätt tydligt att Nispel tidigare gjort reklamfilmer för ibland så går det så fort att man inte hinner se vad som händer, klippen är så snabba. Jag fick spola tillbaka mer än en gång för att koppla vad som hände precis i filmen. Men det är inget att hänga upp sig på, det är värre med utdragna scener tycker jag.

Karl Urban från Doom spelar Ghost som det handlar om, Clancy Brown som är en mästare på att spela svin, spelar Gunnar, Ralph Moeller spelar Ulfar. Så det är inga okända ansikten här. Moon Bloodgood, smaka på det namnet! spelar den vackra Starfire, en indianska och det är flera indianer i rollerna och det är verkligen kul att se! Inte som de tyska western-filmerna från 60-talet med tyskar i rollerna som indianer, hur jävla dumt är inte det! En bratwürst-ätare kan väl inte spela indian??

Storyn är baserad på den Norsk-Samiska filmen Vägvisaren från 1987 med liknande handling sen vet jag inte mer för jag har inte sett den men den är säkert bra.

I rollerna som vikingar är det mestadels stora och hårda män som för att bli ännu större bar ishockeyutrustning under kläderna. Hur hårt är inte det??
Allt från hjälmar till hästar till vapen är rejält överdimensionerade och det är kanon. Jag gillar det skarpt! Det hörs i högtalarna när de kommer och när de väl syns i rutan så morrar de mest och gör läten. Det är bara Gunnar och Ulfar som egentligen talar. De andra ropar något men annars morras det mest.

Handlingen är bra och det är vackra miljöer med mycket snö och vild natur. Vi bjuds till och med på en björn! Actionen duggar tätt och striderna är bra men ibland blir det lite tomgång i flytet och det blir lätt man tappar intresset. Det är mindre bra och den har verkligen en bra bit kvar till The 13th Warriors klass, den saken är säker. Men gillar man genren så bör man ge denna en chans. Precis som den andra filmen så fick denna också en hel del kritik och spöorden haglade. Men jag gillar den och jag tror den kommer att växa hos oss som gillar den här sortens film. Filmen växer med ju mer man ser den och det är ju ett bra tecken. Även om den blir lite tråkig emellanåt.

Men ge den en chans, det förtjänar den!

4 kommentarer:

Jocke Andersson sa...

haha, jag beställde den här i förrgår. :)

Weekend Video sa...

Där ser man :D
Hoppas du tog unrated-versionen då bara ;D

Jocke Andersson sa...

Tjejen skulle beställa lite från cdon, så jag drog med ett par på måfå. Svenska utgåvan för 50... jag brydde mig inte ens om att kolla vilken version det var men det verkar som om det är Unrated. Puh. :)

Fred Anderson sa...

Pathfinder är en bra liten film, lite tråkig ibland och lite rörig ibland, men jag gillade den ändå. Har en fet thai-utgåva (unrated givetvis) med tillhörande vikinga-smycke! :)

Jag recenserade den här i september 2007:

http://fredzilla.blogspot.com/2007/09/recension-pathfinder-2007.html