måndag 23 februari 2009

Silver Bullet - 1985



Marty är en ung kille i rullstol som en dag kommer en varulv på spåren i sin lilla stad där han bor med sina föräldrar och hans syster. Inte ens hans morbror Red tror på honom när han berättar om det för honom. Bara hans syster tror till sist på honom. Och varulven som via en händelse får vetskap om att Marty känner till honom. Snart är månen full igen och vart ska en liten kille i rullstol ta vägen när en stor farlig ulv är efter honom?

Stephen King är författare till denna novell som står som förlaga till denna film. Han har även skrivit manuset till filmen. Och som det är allmänt är känt så blir långt i från alla filmatiseringar av hans filmer några höjdare. Regissören här är Daniel Attias som bara gjorde denna filmen och sedan bara gjort diverse tv-serier bland annat mina favoriter House M.D., The Wire, Northern Exposure och Deadwood. Konstigt för han har verkligen gjort en jävligt bra jobb här.

I rollen som Marty ser vi Corey Haim, som Red Gary Busey och i andra roller ser vi Terry O´Quinn, Everett McGill, Lawrence Tierney. Inga flugskitar precis i filmsammanhang.
Effekterna är grymt gjorda och varulvsförvandlingarna är härliga och ansvarig är Carlo Rambaldi som har varit inblandad i klassikers som Blood For Dracula, Flesh For Frankenstein, King Kong Lives, Bay Of blood, Lizard In A Womens Skin där det blev liv pga några välgjorda hundar, Deep Red, Alien, King Kong, Conan The Destroyer mfl...

Vi får en hel del av ulven i rutan titt som tätt och blod givetvis då en stor del attacker är riktigt grymma. Speciellt en scen som utspelar sig i dimma är jävligt bra och skön samt en förvandlingsscen i en kyrka. Mycket fina scener.
Stämningen är jävligt bra och detta är en av de filmer man sitter med ett leende på läpparna och bara myser för det är så otroligt bra. Att inte regissören gjorde mer film kan jag inte släppa då detta är en av de bästa filmatiseringarna av King som gjorts, helt i klass med Salem´s Lot 1979 som 2004. Så jag säger som den käre Frank Drebin: I love it!

Så se den för detta är en underbar film på alla vis och den rekommenderas givetvis det varmaste!

8 kommentarer:

Jay sa...

En av Kings bättre filmer, Skådisarna är också helt klockrena

Weekend Video sa...

För jävla bra film faktiskt! Lyckas glömma bort den så var gång blir som den första man ser den vilket är ännu bättre då :D

mamoulian sa...

Får bli ett återseende av denna... Har haft den en gång på gammal, gammal inspelning från teve. Har du kollat in boken Cycle of the Werewolf? SK och Wrightson har ett bra sammarbete...

Weekend Video sa...

Då måste du se den på DVD, finns anamorfisk 2.35 wide :)
Boken har jag nog läst eller? Låter det vara osagt för säkerhets skull :D

Jocke Andersson sa...

Jag var på väg att beställa den här förra månaden men siten jag skulle köpa från krånglade så jag sket i det. Men den kostade typ 8 dollar bara så jag gör nog ett försök igen snart. :)

Anonym sa...

Jag kommer ihåg att jag var rätt besviken på filmen. Hade precis läst boken och det jag verkligen gillade var illustrationerna i varje kapitel. De var riktigt snygga och vågade. Samt att Kings beskrivningar förstärke obehaget och skräcken. Filmen blev lite för mesig i jämförelse. Men jag hoppas få se den igen.

Fred Anderson sa...

Daniel: se om filmen! jag glömmer alltid bort hur brutal den är, och mängden blod är faktiskt helt ok :)

jag tycker det känns som en svartare Spielberg/Dante/Zemeckis-film från åttiotalet.

Weekend Video sa...

Som sagt, en riktigt bra film!