söndag 15 november 2009

Prey for Rock & Roll - 2003



Upplägget här är rätt coolt faktiskt. Gina Gershon, Lori Petty, Drea de Matteo och Shelly Cole har ett band ihop. De rockar friskt och drömmen om skivkontrakt och liten klubbturné hägrar mest. Men det är inte alltid så lätt och när det är droger, våldtäkter och hämnd med i bilden så blir det inte så värst mycket enklare. Droger som ibland finansieras med avsugningar på ett skumt dass med taskig belysning eller andra alternativ. All in the name of rock n´roll! Men det svänger om damerna det får jag erkänna.

Gina Gershon, hon med de fina ögonen och den speciella munnen ni vet, rockar fint här. Sjunger allt själv samt lirar sin egen gitarr och tog visst lektioner av Joan Jett just för det ändamålet. Hurvida Drea eller Lori spelar sitt låter jag vara osagt. Musiken är som en lättare punk kan man säga och låter inte alls illa även om det är som ett fan säger i filmen att det hade varit bättre om det varit snabbare och högre. Vilket även blir av i slutet för då rockar de som fan!

Det är mycket droger, sprit, tatueringar, lesbianism, kärlek, problem, drömmar och förhoppningar. Precis allt som bör ingå i en film om ett rockband. Det enda problemet är att jag tycker att Gershons röst är lite klen ibland och jag hade hellre hört Juliette Lewis röst för hon har fanimej klös i sin pipa, har alla hennes skivor själv *host*. Men det tar sig i slutet när Gershon och bandet röjer loss rejält.

Så faller lusten på för att se en film om rockbranschen så är detta en helt okej film även om jag hade trott den skulle vara ruffigare. Inte den bästa i sin genre men ljusår bättre än Rock Star. Och för alla oss med krossade drömmar om att bli rockstjärna är denna en bra påminnelse om att vi kom billigt undan...

7 kommentarer:

khenrikm sa...

Gina Gershons mun minns jag från Bound, med visst nöje. Men vad är det med alla avsugningar som tvunget ska ske i taskig belysning? När såg man senast en avsugning ske i strålande dagsljus eller varför inte halogenlampa?

khenrikm sa...

Ps - du hade säkert blivit en strålande rockstjärna, men fanns det inte redan en typ som kallade sig Lizzardking....?

Weekend Video sa...

Den sortens filmer med sådana avsugningar du söker finns det i överflöd men dem skriver jag inte om här ;D

Jo men det var länge sedan han lämnade in tofflorna i ett badkar i Paris så jag är säkert ensam än så länge ;D

Tobias Thuresson sa...

Och nu till det viktigaste spörsmålet:

Any tits?

Weekend Video sa...

Tråkigt nog inga. Inte vad jag kan minnas faktiskt men det kan förekomma av slump. Men inte så man får dem i den utsträckningen man vill ha dem.

Tobias Thuresson sa...

Dammit! Är lite svag för Gerschon men får väl hålla fast vid Showgirls ett tag till antar jag. Oh well... :-)

Weekend Video sa...

Gillar du henne så bör du verkligen se denna. Hon är bra här, även om hon nu är påklädd ;D