tisdag 24 november 2009

Saw VI - 2009



Sjätte delen i Saw the Franchise är här och den är såklart lika blodig som man kan förvänta sig. Men är den bra då? Det är den stora frågan. Den första filmen är bäst. Tvåan var inget vidare. Trean nästan i klass med den första. Fyran inget vidare och den femte delen minns jag inte ens alls så den var nog inget vidare men den sjätte delen visar sig inte vara i lika höga klass som del 1 och tre men väl i närheten av dem så då får man säga att den är bra.

Storyn är det oväsentliga här då det man egentligen ser filmerna är för fällorna, inget annat. För mig har det varit så sedan del fyra. Man skiter i storyn dör oftast leder den knappt framåt. Del fyra var ett sådant exempel därför den totalt utspelade sig runt en kvart efter den tredje filmen och förde inget av värde direkt fram. Här förs hela storyn lite framåt men samtidigt bakåt med. För här är det massor av nya tillbakablickar som förklarar vissa grejor och vi får se ett maktskifte i serien.

Jigsaw, trots han är död, är med. Samma med Amanda. Men det är antingen som spöke eller i tillbakablickar vi får dem in da flesh. Så ni som saknat dem får erat lystmäte tillfredsställt. Och vi som bara vill se fina fällor får det för här är de grymmare än någonsin och jag tror faktiskt de klår de i del tre. Så ni som väntar på denna blir nog inte besvikna ska ni se. Det är brutalt och faktiskt spännande så det räcker och blir över. Med andra ord, det var en helt okej film faktiskt.

4 kommentarer:

mamoulian sa...

Kanske ska se 6:an för skojs skull då bara... Annars håller jag med dig helt angående filmerna - ettan är klart bäst och trean håller starkt... sen är resten ganska glyttigt, rentav räligt, faktiskt ;-)

Weekend Video sa...

Gillar du de två så kan du faktiskt hitta något av värde i denna, även om det blir räligt i bland ;D

Tobias Thuresson sa...

Jag tycker att trean nästan är bäst i hela serien, tätt följd av ettan.

Fyran var verkligen usel och totalt förvirrande (eller så är jag korkad, kan ju va så med)
:-)

Tvåan minns jag knappt och eftersom fyran var så kass har jag inte bemödat mig att ens kolla in femman.

Weekend Video sa...

Gillar du trean så bör du kolla upp denna då. Ett tips i all välmening ;D