lördag 14 november 2009

Lesbian Vampire Killers - 2009



Ytterligare en brittisk komediversion i samma stil som Shaun of The Dead fast denna gången är det en komisk tagning på Hammers vampyrfilmer. Speciellt filmerna The Vampire Lovers och Lust For a Vampire då de har tagit med sig karaktären Carmilla till denna filmen. Upplägget här är det att enligt en gammal sägen i en viss by i England så förvandlas alla brudar på sin 18 årsdag till lesbiska vampyrer och endast en ättling kan stoppa cirkusen och givetvis kommer ättlingen dit med en korkad polare och tillsammans med en svengelsk brud och den lokala prällen så ska de stoppa förbannelsen.

Mer komik än skräck och faktiskt rätt ont om blod trots det ska vara en vampyrfilm faktiskt. Men i stället för blod när vampyrerna slaktas så får vi klegg. Rikligt med klegg bör jag tillägga. Agerandet är väl ojämnt och det är mest prällen som är den som klarar det bäst. De två polarna har tidigare gjort någon serie ihop så detta är väl ett sätt att få ut mer av deras popularitet. Den svengelska bruden är faktiskt svensk och går under namnet MyAnna Buring. Hennes skolengelska lyser verkligen igenom och är bland det mer underhållande i filmen.

Effekterna är bra och flatorna rätt snygga och tempot driver på rätt bra men man har sett detta förr. Det är inget nytt, åtminstone inte för mig i alla fall. Men har ni tid över så är det inget man ångrar man lagt tid på men samtidigt så är det kanske bättre bättre att se en Hammer direkt och gärna med Cushing för de är ju ändå bäst samt där får man se riktiga urringningar och inga silikonare.

6 kommentarer:

khenrikm sa...

När jag läste om denna kändes den direkt som hygglig helgunderhållning. Vad jag fattar av din recension så är den ungefär just det. Och om jag känner mina vänner rätt så är nog denna mer populär än något med Cushing, tyvärr... :( Ja den ska ses i alla fall.

Weekend Video sa...

Helgunderhållning är ett passande begrepp på den och den funkar säkert fint med ett gäng glada vänner och en flock öl. I alla fall med den sortens vänner som inte kan/vill uppskatta den fine Cushing ;D

khenrikm sa...

Frågan är om inte Cushing blir ännu bättre med en flock öl också... ;D

Weekend Video sa...

Vafalls!
Nu är herrn inne och snuddar vid rena rama helgerånet för bövelen! ;D

khenrikm sa...

Ja det är det enda jag får snudda mig vid denna helgen, så... ;D

Weekend Video sa...

Det är iofs en annan fråga och en helt annan blogg det så du får lycka till med ditt "problem" ;D