tisdag 3 november 2009

Night Of The Creeps - 1986



Fred Dekkers mästerverk är The Monster Squad, inget snack om saken. Jag älskar den filmen, har alltid gjort och kommer alltid att göra. Denna däremot har jag sett många gånger på en kopia från Filmnet, dagens Canal Digital. Visst är denna kul att se men den är inte lika bra som sitt rykte. Själva konceptet och upplägget är inget nytt och det ska det inte vara heller. Detta är en film som har så gott som varenda skräckfilmskliché i sig och så gott som alla karaktärer i filmen är döpta efter kända regissörer i just den genren. Så man kan säga att detta är inget annat än en sann och kärleksfull hyllning till regissörens egna idoler.

Dekker är är en riktigt bra regissör och det är bara synd att hans karriär fick ett abrupt stopp med Robocop 3. Men jag hoppas verkligen han får en ny chans för han sopar mattan med de flesta "regissörer" där ute i dag. Men ger han sig på att göra en uppföljare till Monster Squad så ska jag personligen leta upp honom och spöa honom, den saken är säker!

Effekterna är härligt 80-tals aktiga och bra gjorda och viss får vi se några linor här och var, precis som det ska vara och en omotiverad duschscen kastas in med. Men det som står ut är valet av aktörer. Det är de som höjer känslan i denna och givetvis är Tom Atkins den som snor hela showen. Han är härlig helt enkelt. Men den som är vaken kan inte missa gamla porrskådisen R. Bolla i rollen som polis. R. Bolla aka Robert Kerman från Cannibal Holocaust, innan tiden han blev bitter och tillbringade all sin tid på att beskylla antingen Cannibal Holocaust eller porrindustrin som anledningen till hans egen avstannade karriär i Hollywood. Det kan inte vara lätt att bli förbisedd i drömfabriken...

Night Of The Creeps är en kul film med alla typiska ingredienser som behövs för en underhållande film som denna och den levererar dem med. Men den får inte mig att väta byxorna som den får andra att göra. Det är lite för lite raffel faktiskt, även om det är jäkligt bra gjort. Jag hade gärna sett mer av blod och klegg men inte lika mycket som i kopian Slither, där blev det bara trams till sist. Men överlag en underhållande film som jag inte ångrar att jag köpte för den är full med fint extramaterial och jag har fina minnen av den vilket alltid är bra. Och filmens bästa scen är utan tvekan när Atkins karaktär begär förstärkning, den är oslagbar!

7 kommentarer:

Jay sa...

Enda som var bra med filmen var Tom Atkins, Störde mig som fan på killen från Ett Päron Till Farsa 2 så otroligt ful

Weekend Video sa...

Någon skönhet är han inte nu heller men jag tycker han skötte sig fint i filmen. Att den inte höll måttet för min del var att det var för lite raffel. Till skillnad från otaliga andra filmer i denna genren så har denna faktiskt riktigt bra skådisar.

khenrikm sa...

What!? Var Kerman från CH med här?! Det visste man min själ inte när man såg den på det glada åttitalet. Jag har också hört att han är bitter men vafan - jag hade varit GLAD om jag hade varit med i Cannibal Holocaust!

Weekend Video sa...

Jepp, han är med och har faktiskt ett par minuter i rutan. Bitter är nog det snällaste man kan säga han är nu för tiden och jag har sett honom i två olika intervjuer där han klagar på båda sina "karriärer" inom filmen. En gällde porrindustrin och den andra var gällandes C.H.

mamoulian sa...

Har en inofficiell dvdr-utgåva med bra bild, men med kommentarspår och allt annat så får jag nog skaffa in denna riktiga utgåva... Kanske kan jag byta instick med min bootleg ;-)

mamoulian sa...

Oj, nu blötte jag visst ner mig lite oxå... ;-D

Weekend Video sa...

Omslaget är verkligen uselt så har du ett bättre så byta för allt i världen!

Jaså, denna är en sådan byxvätare för dig? hahaha