torsdag 19 november 2009

Inglourious Basterds - 2009



Detta är en film som skulle vara så otroligt simpel att såga rejält så det gör jag inte. Men jag kommer inte att hylla den heller för den var verkligen inget vidare. Se där, bara där var jag snäll. Tomten kommer till mig, den saken är säker! Storyn är välkänd och hyllningarna och superlativen över filmen har haglat värre än bomberna över Dresden. Jag kan inte förstå varför egentligen. Förmodligen för att de som gjort det aldrig gillat krigsfilmer förr och nu äntligen tror sig ha sett en och på det viset blivit överraskade. Men här är inget att bli överraskad över mer än det faktum att det kacklas något så in helvete här så jag bokstavligen talat fick sår i öronen.

Att det skulle vara en dialogdriven film visste jag för det är trots allt en Tarantino men detta får ju Kill Bill 2 att framstå som Kill Bill 1 när det gäller handling. Inledningen med stugan är bra och den gjorde att mina förväntningar faktiskt steg men sedan kom Brad Pitt och hans hemska fuskdialekt och den ännu värre Eli Roth. Inte nog med att karln är jävligt ful, han kan inte agera om så livet hängde på det heller. Som grädde på detta mos så kom alla dessa evinnerliga dialoger och monologer som aldrig vill ta slut. Jag tröttnade på att läsa dem till sist för lyssna på dem hade jag slutat göra för länge sen.

Actionen i den lilla mån den förekommer är välgjord med fina squibs. Våldet är fint och alla kostymer och miljöer är det med men det hjälps inte. Filmen är verkligen inget att hänga i granen och vill ni se en riktig krigsfilm så se Castellaris namne hellre som i rak motsats satsar på action i stället för träig dialog. Det kallar jag krigsfilm, detta kallar jag anledningen till kronisk träsmak i röven.

5 kommentarer:

khenrikm sa...

Ja Castellaris version är en höjdare minsann. Men jag ska se den här ändå. Och jag ska säga till flickorna i salongen att Lizzardking tycker Brad Pitt är ful. Mwa ha ha.

Weekend Video sa...

Hahaha det bjuder jag på fast nu var det Roth som var det ;D

Stefan sa...

Nä, stopp och belägg! Håller inte med alls här. Tyckte det var en riktig fullträff. Dessutom är det ju ingen klassisk krigsfilm och har inget med "originalet" att göra, som var skön på sitt sätt (t.o.m. titeln är omskriven). Suveränt skådespeleri (speciellt ruskiga Hans Landa) och bra dialog. Tycker Tarantino berättar en intressant story på köpet. Eli Roth som The bear jew utrustad med basebollträ är svår att inte gilla även om han inte är nån skådis ;-)

Weekend Video sa...

En krigsfilm är detta inte men det är säkerligen många som tror det. Precis som det är många som tycker detta är en bra film. Och jag tillhör inte någon av dem ;D

mamoulian sa...

"... som bomberna över Dresden."

Så lider Tarantinos filmer likt de stackars tyskarna mot krigsslutet ;-)