onsdag 2 december 2009

Creep - 2004



Nej, det handlar inte om Radioheads första hit nu utan Christopher "Severance" Smiths film Creep. Franka Potente spelar en tjej på väg hem som somnar till i tunnelbanan och finner sig rätt snart inlåst. Men snart kommer ett tåg och hon kliver på. Friden blir inte långvarig innan färden stoppas och hon blir utsatt för ett klumpigt närmande av en kokainkåt kollega som förföljt henne. Kollegan får sina fiskar varma snart av någon ute på rälsen och snart flyr hon själv för sitt liv men vart tar man vägen på en instängd tunnelbanestation?

Smith styr filmen med säker hand här och levererar den ena brutala händelsen efter den ena andra och det bara ökar i brutalitet hela tiden. Min favorit är gynekologscenen, den ser verkligen smärtsam ut även om vi aldrig får det grafiskt i bild men det vi inte ser är oftast värre än det vi ser. Och nu fattade jag denna gången vart jag sett personen tidigare som spelar Graig i filmen. Det var i Outlaw han var med som Simon Hillier och han som spelar de två rollerna heter Sean Harris. Jag visste väl det var något bekant över honom.

Franka Potente ser inte bara bra ut, hon är en bra skådespelerska med och har varit med i både The Shield som i House M.D. som en massa andra filmer och verkar inte dra sig för att göra skräck heller. Och här får hon verkligen chansen att klegga till det ordentligt för våldsamt och blodigt är det. Effekterna är vad jag kunde se endast hederligt gamla och cgi-befriade. Blodet flyter när det ska flyta och den kannibalistiska temat är på sin plats.

Men det är en skön story med och inte bara våld. Stämningen som oftast är det som håller ens intresse vid liv är på topp här och trots denna setts flera gånger så får den mig ännu att hoppa till och har ni tillgång till det skandinaviska släppet så har ni verkligen ett fint DTS-spår till hands att driva gäck med era grannar. Det gjorde jag i allafall. Så nu vet ni vad som gäller nästa gången suget kommer efter en klaustrofobisk skräckis med härligt våld, grym stämning och ni precis sett The Descent. Leta ej längre för denna är vad ni söker. Good shit helt enkelt!

6 kommentarer:

khenrikm sa...

Denna är *bättre* än Descent. Och som sagt - helt utan CGI! Ibland känner man att man börjar vänja sig vid alla Commodore-64-effekter, men så ser man en UTAN sånt och minns hur bra det var.
Och så får man precis lagom backstory utan att det är övertydligt. Good stuff!

mamoulian sa...

Ja, den är bra! Var det inte din disc jag köpte till mig en gång i tiden ;-)

Weekend Video sa...

khenrikm:
Så du tycker denna är bättre än The Descent? Intressant så det får du gärna utveckla mer.

M-baby:
Stämmer fint det men upptäckte jag inte klarade mig utan den så nu är den hemma igen ;D

khenrikm sa...

Hmm. Jag såg Creep före Descent, och alla verkar ha hängt upp sig på att Descent slutar olyckligt, vilket jag alltså var beredd på när jag såg den. Den var också (av förklarliga skäl) lite för mörk, och jag hängde inte med i de snabbare scenerna, gammal som jag är. Creep däremot tar sin tid, visar allt i god ljussättning, och har en i mitt tycke mer intressant premiss. Men det är ju min åsikt.

mamoulian sa...

Ja, Lizzie, jag förstår att du hade potens för Franka! ;-)

Weekend Video sa...

khenrikm:
Jag älskar det olyckliga slutet slutet vilket kommer att förstöras nu av "uppföljaren/rna" Men jag förstår precis hur du menar med denna. Gamla hundar leka bäst eller vad nu det heter ;D

M-baby:
Bara massor av potente för Franka här ;D