onsdag 23 december 2009

Trilogy Of Terror - 1975



Dan Curtis än en gång och det finns tydligen ingen hejd på mannens talang och hans idéer vilket bara är till det positiva. Här får vi den första filmen av två i serien med samma namn. Del två finns här. Upplägget är här är även detta episoder till antalet tre och i alla tre spelar Karen Black och i den andra av dem spelar hon tvillingar.

Första episoden:
Julie - En ung lärarinna blir uppvaktad av en elev som har väldigt erotiska fantasier om henne vilket leder dit det leder...

Andra episoden:
Millicent and Therese - handlar om de två tvillingarna där den ena av dem är frigjord och blond medan den andra är brunhårig, pryd och stugsittare. Men allt får ett fint klimax när väl Millicent´s pojkvän kommer på besök och Therese avslöjar sina planer på att systern är ond och att hon själv ska driva ut det med voodoo..

Tredje episoden:
Amelia - För första gången får vi stifta bekantskap med Zuni dockan som får Chucky att framstå som en barnrumpa i våldsamheter. Men denna ska ses för att upplevas.

Black är ingen direkt hit hos mig men hon sköter sig fint trots hon först inte ville göra filmen vilken hon senare tyckte hade gjort så att hon bara blev castad för b-skräckfilmer efter. Eller som hon själv beskriver det: I think this little movie took my life and put it on a path that it didn't even belong in"

Hur som helst är filmen riktigt bra och precis som allt annat Curtis gjort så är denna för tv med och lika intressant och bra som alla hans andra filmer. Man måste bara älska denna karl för allt han gjort för det är verkligen ett imponerande hantverk och fullt sevärt vilket det borde vara obligatoriskt i skolan att se redan i ung ålder. Snart kommer hans varulvsfilm, Scream Of The Wolf upp här med så håll ögonen öppna alla ni som liksom jag uppskattar en stabil film av Dan Curtis.

2 kommentarer:

khenrikm sa...

Du är väl inte dum mot Karen Black? Jag gillar henne skarpt!
T ex hennes lilla lilla men minnesvärda roll i Capricorn One.

Weekend Video sa...

Och hur kommer du fram till att jag är dum mot henne? Jag är ingen större fan av henne men du som är en frekvent parkbesökare har säkert andra kriterier på den punkten ;D

Capricorn One Minns jag inte alls mer än att allt var bluff om jag nu minns rätt!