onsdag 2 december 2009

Fantastic 4 - 2005



Superhjältefilmer är något jag gillar och så länge det inte handlar om Spiderman så kan det nästan inte misslyckas. Just Fantastiska Fyran växte jag upp med och läste ofta hemma så det var med stor förvåning som jag upptäckte hur bra de lyckats med denna. Allt från effekter till valet av skådisar är helt rätt här. Till och med Jessica Alba funkar fint! Men bäst är Michael Chiklis som The Thing/Ben Grimm. Tyvärr så har de helt misslyckats med att översätta hans stridsrop Det är dunkardags! till Det är klubbningsdags! Helt åt helvete fel där och det är så att man undrar om personen som översatt ens har läst serien vilket jag starkt misstänker den inte har.

Nu är detta inget våldsamt som The Punisher eller dess uppföljare utan mer som en hederlig matiné eller varför inte en familjefilm där alla kan se. Själv tror jag att jag gillar denna mer än grabben men sen så har han inte växt upp med serien, tror inte ens han läst serien bara. Så vill man se något med bra tempo, bra story och härliga effekter och många sköna skratt så är detta ett bra val. Själv har jag sett den många gånger och fler kommer det verkligen att bli med!

Rekommenderas!

2 kommentarer:

Mr_v sa...

Jag var inte alls lika belåten med enna, även om det r hygglig underhållning. Dr Doom var mitt problem, och då i synnerhet hans röst! Har alltid tänkt mig Dr Dooms stämma som mäktig och dov, och tyckte inte alls de fick till det här.
Även slutfighten lämnade en del i övrigt att önska, tyckte jag.
Men Chiklis är ju helt rätt som The Thing!

Weekend Video sa...

Slutfighten är lite väl snabb det håller jag med om. Men annars är jag fullt nöjd med filmen och uppföljaren var snudd på ännu bättre :D