torsdag 17 december 2009

Train - 2008



De forna hjältarna på Nu Image har här bidragit med sitt strå till stacken av tortyrporr, denna härliga genre skapad av fantasifulla kvällstidningsmurvlar i brist på ett sensationellt ord för den nya tidens videovåld. Vilket var det ord som figurerade i min ungdom och som jag tycker funkar alldeles utmärkt fortfarande. Storyn är denna gången att ett gäng glada amerikanska, givetvis, brottare på rundtur i Ukraina, givetvis, hamnar på fel tåg och blir slaktade och att den siste/sista av dem ska hämnas. Inget mer. Effekterna är bra, väldigt bra faktiskt och old school med. Tack och lov.

Själva filmen kan man säga är en blandning av Hostel och Terror Train eller för att vara elak mot filmen. Hostel på räls. För Hostel 1 & 2 är några riktigt usla filmer på alla vis. Denna är bättre, tack och lov, men den är inte perfekt heller. Tempot är lite segt på sina ställe och till sist så struntar man lite i hur det går för det är inget oväntat som väntar på en här. Men gillar man säkra kort så blir man inte besviken.

Leaden i filmen har Thora Birch som mest är känd för sin insats i American Beauty fast för mig är hon mest känd för sin mamma som är den gamla porrskådisen Carol Connor. Hennes far var inom samma yrke han med fast han hade inte som hobby att runka av sin hund när den var ung så han är inte intressant. Annars spelar de andra ingen direkt roll fast Gideon Emery är bra i rollen som Willy. En roll där han spelar den assisterande tränaren som när han visar sig vara bög/bi med tatuering på magen och ringar i bröstvårtorna omnämns som freak av en av brottarna. Och detta kommer från en brottare! Jaja, trångsyntheten lever vidare även på film.

Men i ett steg att återställa Nu Images forna storhet hos mig så är den ett steg på vägen och en av de intressantare filmerna i denna genre men vill man se nekrofili, slakt och perversioner och i ett bra tempo så rekommenderas Nacho Cerdà mästerliga Aftermath/Genesis. Nacho himself har precis avslutat tillsammans med Kassim Hussain dokumentären Coffin of Light där både den nyligen bortgångne Paul Naschy, Jesus Franco, Amando de Ossorio och Narciso Ibáñez Serrador (Who Can Kill A Child?) är med vilken ska bli jävligt intressant att se! Denna däremot funkar i väntan tills dess men vänta er inget nytt.

4 kommentarer:

Fred Anderson sa...

Den sämsta filmen jag sett i år faktisk. En filmisk parad av inkompetens och tristess!

Weekend Video sa...

Då kan ni tänka er hur dåliga Hostel är då! ;D

khenrikm sa...

Igen med all denna kunskap, Lizzardking! Jag hade ingen aning om Thora Birchs exotiska bakgrund. Själv gillade jag henne i Ghost World faktiskt, och har varit intresserad av att se hennes Dark Corners, som jag inte hittar nånstans. Och den här kände jag inte alls till, men den får man ju se...!

Weekend Video sa...

Ghost World hade jag helt glömt bort! Underskattad pärla tillsammans med American Splendor får jag allt säga. Dark Corners ska kollas upp så tack för tipset!

Kunskap och kunskap, snarare mer kuriosa och en jäkla massa onyttigt vetande ;D