tisdag 15 november 2011

Thunder 2 - 1987



Thunder är tillbaka i samma håla som han jämnade med marken ett par år tidigare bara det att den här gången är han på rätt sida av lagen. Men det hjälper inte ett dugg för han hinner inte mer än sätta tassarna ner förrän han är inburad av vicesheriffen Rusty som har något personligt mot Thunder. Fast Thunder´s nya karriär kommer fram relativt snabbt och snart nog är det han som patrullerar gatorna i en egen bil. Nu är Thunder inte den som ligger på latsidan utan han stoppar inte bara hemlösa transvestiter, han hindrar även bankrånare som iklädda hängselbyxor och nylonstrumpor för ansiktet rånat banken.

Olyckligtvis så är det knarklangare i fagorna som säljer knark till de yngre i reservatet och de har vicesheriffens skydd. Så när Thunder kommer de på spåren så är det han som hamnar bakom lås och bom. fast Thunder bryter sig ut för att reda ut saker och ting bara för att finna sig jagad av nämnda vicesheriff som nu skadar inte bara hans advokat men även Thunder´s fru vilken förlorar deras ofödda son. Nu är det Thunder som drar på sig krigsmålningen för andra gången och slippar tomahawken!

Mark Gregory repriserar Thunder precis som Bo Svenson upprepar sin sheriff även om han inte bränner särskilt många kalorier i den rollen. Raimund Harmstorf, känd från otaliga italienska filmer, spelar Rusty och är även med i den första Thunder-filmen. Dock under annat namn fast här ska det se ut som det är samma karaktär. Harmstorf hängde sig 1998 förmodligen efter ha fått diagnosen Parkinson. Här funkar han fint som svinet Rusty vilket ökar på filmens intresse för annars är det en riktigt slätstruken historia. Fabrizio De Angelis står för regin även den här gången vilket innebär att vi får samma film ännu en gång vilket innebär att De Angelis tyckte att First Blood var/är en på tok för bra film för att inte planka ännu en gång. Det är det som är filmens problem. Den upprepar sig bara det att det är så mycket sämre.

Gregory har pumpat upp sig och ser lite mer butchig ut fast det bästa är att det ser inte längre ut om om han har fått något uppstucket där bak och sedan glömt bort att avlägsna det. Han går helt enkelt nästintill normalt här. Nu förlorade filmen en stor del av sitt foto då versionen jag såg var en 4.3 version av en film som är filmad i 2.35. Att källan var från en blekt vhs-kopia komplett med störningar gav inte upplevelsen någon större fördel men det kan kvitta när resultatet är så tamt som här.

Förutom små glimtar av lite tuffhet i filmen så tar det till den 77:e minuten innan det brakar loss, en typisk grej från gamla actionfilmer där det stod ca: 90 minuter på deras vhs-omslag. Fast här är actionen så knaper att det känns man kollar på en Cannon-rulle med Chuck Norris. Inget händer och när det väl gör det så är det så tamt att Hem & Skola kunnat rekommendera den på sina föräldramöte under 80-tales videovåldshysteri. En annan sak som stör förutom det tama innehållet är den totalt meningslösa slutscenen. Vad fan menar De Angelis med den egentligen? Thunder 3 kom ju för helvete året efter!

Thunder 2 var en film som jag inte ens gillade när den kom och dess uppföljare vill jag minnas att jag till och med stängde av för den var så kass. Så där är inte förväntningarna direkt i topp. För att återgå till Thunder 2 så är det en verkligt actiontam film som inte kan göra någon direkt lycklig, inte ens den mest förhärdade fan av italiensk film kan finna glädje här. Jag vet att jag inte gjorde det i alla fall. Så det kanske inte alltid var bättre förr.

På begäran, omslaget till Thunder 2. dock ej det svenska men det är samma.

3 kommentarer:

Mr_v sa...

Oj, nu kommer barndomsminnena i en strid ström! Den här cirkulerade jag många gånger i videobutiken, men undvek för att det var en uppföljare och jag ville se "ettan" först. Men omslaget var så in i helvete coolt, tyckte jag (det var ett annat än det du har upplagt) och jag drömde om dagen då filmen äntligen skulle ses. Svinpälsen till videouthyrare gjorde sig dock av med filmen innan jag hyrt eländet, och det gjorde mig ont i mina unga år. Nu inser jag att det ingalunda fanns någon anledning till bitterhet. Om man bara hade tillgång till en tidsmaskin och kunde trösta sitt 11-åriga jag...

Weekend Video sa...

Jäkligt kul du delade med dig av barndomsminnet! Alltid kul att få ta del av :) Hittade ett danskt omslag som är snarlikt det svenska så kanske du får fler flashbacks nu ;)

Tobias Thuresson sa...

Minns ettan som en jävligt skön First Blood-rip off. Har alla tre men inte glott på uppföljarna än. Får rota fram hårddisken och ta ett maraton i helgen.