onsdag 4 juni 2008

Walking Tall: The Payback

Walking Tall: The Payback - Tripp Reed - 2007

Historien har en tendens att upprepa sig så har även Hollywood. 1973 gjorde Walking Tall med Joe Don Baker och den filmen följdes upp med två stycken uppföljare där Bo Svenson spelade samma karaktär. Nästan 30 år senare gör Hollywood om Walking Tall fast denna gången med Dwayne " The Rock" Johnson. Och nu har den fått sina två uppföljare med Kevin Sorbo i rollen.

Jag gillar Walking Tall med The Rock och jag gillar Originalet med Baker i men jag gillar verkligen inte Bo Svenson. Och dessa uppföljare med Sorbo är bra, faktiskt.

Samma story som tidigare. Nick (Sorbo) kommer hem och finner oroligheter och farsan dödad av lokala förmågor som vill ta över staden och göra en vinst när en motorväg ska dras fram. Sagt och gjort. Nick laddar bössan och ställer upp i valet. Förmågorna gör sina motdrag. Och allt slutar med en rafflande upplösning.

Vette fasiken om den är så värst rafflande egentligen men filmen funkar för mig i allafall. Jag gillar Sorbo, han är stabil och kan agera. Nu är detta en direkt till video produktion och det märks inte så värst mycket här utan mer i uppföljaren Walking Tall: Lone Justice. Det pangas och det slåss men inget direkt våldsamt och knappt med svordommar med. Så perfekt att visa för de små innan läggdags eller när man vill skrämma hem grannen.

Perfekt bakisfilm eller varför inte som en mellanfilm en regnig dag?

Inga kommentarer: