måndag 9 juli 2012

Intruder - 1989



Scott Spiegel´s Intruder är underhållande tack vare sina fina effekter men är annars en rätt blek slasher som mest puttrar på i sakta mak och väcker vaga förhoppningar om det ska bli något av intresse. Grabben som fortsätter sin utbildning i film fann den underhållande konstigt nog men det berodde nog mer på att Bruce Campbell skulle dyka upp än att filmen var bra. Goret var snarare den korrekta anledningen till han satt kvar medan i en fin pärla som Madman det gnälldes och fick stängas av till slut.  Vad säger man? Dagens ungdom som inte ens vet att njuta av en fin slasher medan en film som Intruder funkar tack vare Bruce Campbell dyker upp två sekunder i slutet av 87 minuters såsande...

KNB, när de var intakta bjuder på finfin underhållning via sina utsökta effekter som bjuder på allt från krossade skallar i hydraulikpressar till skallar som delas i bandsågar till knivhugg, lemlästade kroppar till hummers i ett akvarium.



Snyggt, stabilt och framför allt är det cgi-befriat vilket värmer detta stela hjärta men det sega tempot, som inte drar igång förrän mördaren blivit avslöjad, är den största boven i dramat. Kanske det bara är jag men jag kom på mig själv med att göra allt annat än följa med i filmen men till mitt försvar så har jag sett Intruder tidigare och den var inte så mycket bättre nu än den var när jag såg den för 10 år sedan. Synapse blåstråle-utgåva var den bästa version jag sett på hittills så helt bortkastade var inte pengarna jag lade ut på den för nu såg man vad som verkligen händer.


Så varför såga Intruder då kan man tycka? Spiegel bjuder på fina och oväntade kameravinklar som man inte direkt är bortskämd med så kommer det fasliga agerandet från de flesta i filmen till sin rätt. Det är typiskt lågbudgetskräcksagerande med minimal inlevelse där den bäste av dem alla är Dan Hicks (Evil Dead 2) är bäst. Han styr filmen med sitt spel som kanske är lite dämpat i början av filmen men i slutet blossr ut i sin fulla rätt av naturliga skäl. Bruce Campbells namn lockar säkert fans till Intruder men vänta er inget för den korta stund han är med väger knappast upp tiden man väntar på att få se honom. Medan de som vill se en typisk slasher med grymma och slafsiga mord komplett med sävligt tempo allt kan ge sig på Intruder med gott samvete för även om inte filmen är speciellt bra så är i alla fall effekterna det. De är rätt ut sagt fantastiska.

Tack för att ni läser.

Inga kommentarer: