fredag 27 juli 2012

[REC] 3: Genesis - 2012



De två första [REC]-filmerna är för mig bland det absolut bästa som kommit på de senaste 10 åren medan den här inte riktigt når upp till de höjderna. Den är inte dålig alls men ställd mot de två filmer så är den faktiskt rätt blek. Den inledande tagningen är en hyllning de två föregångarna innan titelscenen kommer och det är vanlig handhållning som gäller igen. Inget fel på det men en titel som [REC] 3 förpliktigar en stor del. Åtminstone för mig. Handlingen är simpel. Ett bröllop ska starta och dit kommer en farbror som blivit biten under dagen i handen av en hund. Ni känner igen det hoppas jag? Vi får även ta del av händelserna utan för det olycksdrabbade lägenhetskomplexet men det är bara en snabb glimt på en tv. Annars utspelar sig allt på bröllopet som råkar ligga intill precis nämnda plats.

Brudparet hinner avlägga sina löften, dansa och fjanta runt med tårtan innan helvetet brakar loss för tredje gången. Den här gången är det typisk zombielunk som gäller men det förekommer en överraskning som jag gillade och tog till mig men även en annan sak som jag fann lite långsökt. Ni förstår när det sker när/om ni nu ser filmen.

Vad som gör att [REC] 3 funkade var dels på grund av den vackra Leticia Dolera som svingar en motorsåg som ett helt skogshuggarläger uppe i norr. Den andra är goret. Det som det bjuds på är rikligt och rejält med bland annat en kroppsdelning via motorsåg och en tillhörande skallklyvning med såg den med. Annars är det bitande som gäller men även en armkapning som inte är bland det vackraste jag sett. Däremot är finalen väldigt underhållande och blodig med massor av fina scuibs.

Filmen är kul för man vill se mera av [REC]-konceptet och just därför funkar den såpass bra som den gör men det är inte utan att man får en viss bismak i munnen av cash-in. Jaume Belaguero är inte med den här gången utan det är Paco Plaza som styr skutan själv och kanske är det som saknas. Belaguero är kanske den saknade delen för att den här ska komma upp i samma klass som sina föregångare? Men se den själva och kom till en egen ståndpunkt, det är alltid bäst. Jag gillade [REC] 3 men den kunde allt varit bättre.

Inga kommentarer: