torsdag 19 juli 2012

The Devil Inside - 2012



Jag ska vara ärlig, det vinner man i längden på. Jag trodde det här skulle vara en porrfilm istället fick jag en besatthetsfilm som rör sig i den nya found footage-genren som blivit populär på senare år fast det är inget direkt nytt. Här handlar det om en dokumentär som spelas in om en ung tjej som ska besöka sin mor som sitter inne på psyket i Italien efter ha mördat tre personer efter vad ser ut att ha varit en exorcism. Dottern åker med en filmare för att spela in mötet och det leder i sin tur till att hon får kontakt med två präster som gör egna exorcismer utan tillstånd från vatikanen. Tillsammans ska de se vad som felas med modern. Men allt går inte riktigt som de tänkt sig...

Visst har filmen sina stunder då det kryper lite i skinnet på en och det är i exorcismen som utförs i källaren på den unga tjejen och speciellt det kroppsspråk som hon använder. Det är ingen man direkt springer på varje dag. Annars är det en okej film som lufsar på bra men man behöver inte vara akademiker eller nobelpristagare för att se vart det hela ska sluta. Man får sig en aning rätt snabbt när man väl fått grepp om vad som ska hända och i mitt fall var det när penetreringen uteblev...

Just filmer på det här ämnet är något som alltid ser till att hamna under mitt skinn speciellt om de har något att erbjuda men de senaste jag sett har verkligen gjort mig besviken fast The Amityville Horror remaken gjorde sitt med bravur för en vecka sedan. Inte minst med grabben som fått min gamla DVD fast efter ha sett filmen så fick jag tillbaka den med orden: du kan behålla den för den för kuslig för mig!

Den reaktionen kanske The Devil Inside får av honom med fast av mig får den inte det. I stället får den berömmet knappt godkänd för vissa kusliga inlägg men inget som kommer att bestå vare sig i minnet eller i samlingen.

Inga kommentarer: