fredag 6 juli 2012

Men Behind The Sun - 1988



En kontroversiell film om ett minst sagt lika kontroversiellt ämne i historien som inte ofta nämns dock är det jämställt med nazisternas experiment i sina läger under samma tidsperiod. Vi pratar om japanernas övergrepp på kineserna utförda av den japanska divisionen 731. Det var främst biologisk krigsföring som undersöktes för att främja japanska arméns övertag i kriget. Jänkarna kväste dem som alla vet med inte bara en utan två atombomber och lägret stängdes men för kineserna är fortfarande ilskan för det här stor.  Det var allt från gas till injicering av hästurin i människors njurar till operationer utan bedövning till tester med spädbarn som tryckkammarstestningar till fan vet allt. Omänskligt lidande var det tal om oavsett. Allt för att stödja kejsaren och den stora segern.

Men japan föll och lägret sprängdes åtminstone trodde japanerna det bara det att det var för ordentlig byggt från grunden så det gick inte som de trott. Efter kriget tog jänkarna över de mest framstående läkarna/slaktarna så att inte ryssarna fick tag i dem De användes senare i Koerakriget då biologisk krigsföring framkom i viss del.


Filmen Men Behind The Sun skildrar de övergrepp som begicks i lägret och den drar sig inte för att ösa på med grafiskheter. Vi får en naken karl i en tryckkammare där tarmen trycks ut via anus, en kvinna som får sina underarmar avslitna efter ha haft dem nedkylda, en man som får sina underarmar krossade efter ha fått dem hastigt nedfrysta via väte, en levande katt kastas in till hungriga råttor i en alldeles för lång och onödig scen. Jag klarar inte av den scenen fortfarande. Vi får se en obduktion av en ung pojke där kroppen som det skärs i ska vara äkta. Tydligen så ska föräldrarna ha donerat den till filmen och det är polisens obducenter som utför "hantverket". Allt detta och mera enligt regissören T.F. Mous i den här intervjun: T.F. Mous - The Man Behind The Sun.


Men Behind The Sun är grafisk, inget snack om saken. Effekterna är okej även om man ser vissa tydligare än andra fast det hjälper inte för filmen är rätt seg och de sista 20 minuterna tittade jag knappt på den. Jag var för uttråkad helt enkelt. Då är den tredje uppföljaren, jepp, det finns så många av dem till, avsevärt bättre. Vi pratar om Black Sun: The Nanking Massacre. Även den av T.F. Mous. De andra två uppföljarna är inget vidare då Godfrey Ho "regisserade" Laboratory of the Devil: Men Behind The Sun 2 som mest består av klipp från den här filmen och den tredje filmen, A Narrow Escape, mest består av världens segaste tågresa där ett virus brutit ut.


Kattscenen är hemsk, obduktionen likaså men ändå så tar kattscenen mig hårdast. Kanske för att djur är lättare att ta till sig än korkade människor. Oavsett vilket så är Men Behind The Sun´s rykte inte allt för illa pinkat då den ser till att leva upp till det medan andra filmer sällan gör det. Just därför är det synd att den är så förbannat tråkig mellan de olika grafiska scenerna som ärligt är den enda anledningen till man ser filmen för det första. Åtminstone stämmer det in på mig.

Tack för ni läser.

5 kommentarer:

Dead Moon Night sa...

Har aldrig blivit av att jag sett denna trots flertalet påminnelser! Nu börjar det bli på tiden! Vart hittade du din utgåva?

Weekend Video sa...

Jag lånade den av min bror och vart han fått tag i den har jag ingen aning om.

Greigh Johanson sa...

Finns att köpa här:
http://www.amazon.co.uk/Behind-Special-Collectors-Edition-Netherlands/dp/B000N1XUAI

Bernando sa...

Åh herregud denna film hade jag förträngt helt. Scenen med gristarmarna kom som en chock för mig då min kamrat som lånade mig filmen endast tjatade om en "snuff-scen" hela tiden och glömde helt att utelämna just detta.
Fläckarna efter chokladmjölken som spottades ut kan fortfarande urskiljas på tapeten haha

Weekend Video sa...

"Snuff-scenen" din polare hänvisade måste vara den med den obduktionen av den lille pojken. Tack för du läser/läste här.