lördag 25 september 2010

Machete - 2010



Så var den här Robert "Spy Kids" Rodriguez senaste alster. Det som från början bara vara en trailer gjord för att marknadsföra dennes Planet Terror med pajasen Tarantino´s Death Proof vilka gick upp som double bills med fejktrailers mellan sig varav denna var en av dem. Handlingen är den att Danny Trejo är Machete och han använder just en sådan i sin hämnd för att straffa de som skadat honom och familjen. Mer är det inte bakom filmen. Det är übervåld i kvadrat och det är så våldsamt och överdrivet att jag inte ens gäspade åt det. Antingen är det jag som tröttnat på den här sortens överdrivna våld på film eller så är det jag, än en gång, som helt enkelt blivit för gammal för grabben älskade det. En annan sak som drar ner är de digitala effekterna som används flitigt vilket inte passar in om man ska göra en film som ska vara en Grindhouse film komplett med gryning print, nakna brudar och all dess innehåll. De digitala effekterna avslöjar just att det är allt utom en sådan film den så gärna vill vara.

En annan sak som är typisk med Rodriguez är att han använder samma ansikte om och om igen in i absurdum. Har ni egentligen sett en Rodriguez-film utabn Cheech Marin? Det skulle vara El Mariachi då. Jeff Fahey är med igen vilket är bra för han är bra här. Danny Trejo är ju självskriven men det kunde ju räknas ut. Vi får flera från Sin City utom Brittany Murphy tragiskt nog. Jessica Alba får vi och hon ser fortfarande ut som en docka i mina ögon även om hon flashar kroppen här. Michelle Rodriguez ser bättre ut än någonsin iofs men de bästa i filmen är så klart Don Johnson och mäster Steven Seagal som fullkomligt äger filmen. Seagal har så kul här som skurk att man blir glad bara av att se honom. Don Johnson visar än en gång att han är en suverän skådis men grym pondus som är tragiskt uträknad. Alla ni som inte sett Dead Bang än gör det!

Robert De Niro är med också i en roll och det är en helt oväntad sådan för honom vilket säkert ger honom lite nya fans men stjärnorna är såklart Johnson och Seagal. De gör filmen till vad den är och det är bara synd att Johnson inte har mer plats än han har. Själva filmen stuper på det faktum att vi får se hur liten och korpulent Danny Trejo egentligen är och det är ingen vacker syn, tro mig. Han ser mer ut som en trädgårdstomte med fängelsetatueringar och det är inte utan att Kane Hodder får konkurrens om den titeln. Trejo i sig mest mumlar hårda repliker och springer på mer stjärnor i filmen än han hade gjort om han så sprang naken igenom Hollywood med kalsongerna på skallen. För bära upp en hel film själv klarar han inte av. Däremot småscener som den i Anaconda är alldeles lagom tycker jag.

Nej, inget för mig men den kommer inhandlas för att komplettera Seagal-samlingen, inget annat och när ni ser filmen vilket ni säkert komma att göra, tycka om den, svära över mig och min smak, så kommer ni med att inse storheten i det som är Steven Seagal och Don Johnson. Tack för mig.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Du glömde en film där Cheech Marin inte är med, Sin City ;)

Weekend Video sa...

Om vi ska hårddra det så är han inte med i The Faculty heller ;)

Tack för du läser!