söndag 5 september 2010

Sasquatch - 2002



Om man vill se en Bigfoot-film så ska man definitivt inte se denna då den inte ens kan stilla begäret efter det om så Harry själv stoppade i filmen i ens spelare och satte sig bredvid en i soffan och drack pilsner. Inget i filmen är spännande, intressant eller roligt. Bigfoot själv som vi knappt får se förutom i slutet ser ut som en ludnare och svartare version av monstret i Michael Mann´s The Keep eller som den hette på svensk VHS, Satan´s Borg. Där har vi en cool titel på en film! Om man tvunget vill hitta något intressant med den så är det det att skådespelerskan Andrea Roth lyckats med att INTE stå med på IMD i denna filmen medan omslaget på DVD´n skriker ut hennes namn. Jag antar att hon tog pengarna och stack samt sket fullkomligt i vilket.

Lance Henriksen, som för övrigt delar utrymme på omslaget med sitt namn med Roth verkar inte ha några hämningar för han skäms inte för den vilket säger en del om hans penningsituation än hans delaktig i spektaklet. För detta kan inte vara en film att berätta för barnbarnen om än mindre sina fans men det finns fans för all sorts film så denna har säkert sin publik och själv kan jag inte förstå varför jag fortfarande har kvar den i samlingen.

Storyn som ska vara baserad på en sann händelse går ut på att en rik företagare vid namn Harlan, (Henriksen) saknar sin dotter efter flygkrasch och nu ger sig ut för att finna henne med sitt ihopsatta team som består av den lokala guiden, gold diggern som bara vill sära på benen för honom (Roth), någon med medicinsk kunskap, en datahacker vad nu man ska med en sådan till i en skog, en författare till vildmarksböcker som uppenbarligen aldrig satt en fot i en skog samt någon mer. Så ut i skogen bär det där allt går åt skogen såklart till tonerna av Harry´s grymtande. Vi får ett slut som hade funkat men så kommer eftertexterna och totalt sabbar allt. Vilken mening de är bra för har jag ingen aning om men det sänker den lilla existensberättigande som filmen hade och nu så är det jag som raderar ur samlingen och stryker den ur mitt minne för detta var verkligen slöseri med tid.

Ni andra som har ett sjukt behov av att se allt med Henriksen och/eller Bigfoot ser kanske något av värde i denna men den böjelsen delar inte jag så vill någon befria mig från den för 60:- så hör gärna av er via mejl.

2 kommentarer:

Ninja Dixon sa...

60 spänn! Ge mig den gratis! :)

Weekend Video sa...

Nej, du så roligt ska vi inte ha det ;)