onsdag 20 augusti 2008

Hardcore - 1979


George C. Scott är för mig vad Jesus är för somliga. Karlajävlen skulle kunna stå på tv ( om han nu levt) och predikat om att hundmat var bra för figuren och jag hade gått på det, direkt. Vov hade sålt i kopiösa mängder!
Karlen är en fenomenal skådespelare med rang! Inget vidare utseende men en utstrålning som knäcker de flesta baby facen i dag.

Här spelar han en gudsfruktig man som är ensamstående med en tonårsdotter samt eget företag. All ledig tid verkas tas upp av kristna högtider och liknande kristna vänner. Jesus 24/7 typ med andra ord. Aldrig han svär eller gör något som strider mot sin tro. Dottern skickar han med på ett läger utombys där hon ska vara med likasinnade och praktisera Jesu lära eller något i den stilen. Allt flyter på tills han får ett samtal om att hon har stuckit från lägret och ingen vet vart hon är.
Allt han får veta är att hon har träffat en kille och sedan dess är borta.

I sin förtvivlan kontaktar han en privatdetektiv som ska hjälpa honom leta då han måste sköta sin firma. Efter ha luskat ett bra tag så kommer till sist detektiven fram till något och kallar honom till en intill liggande stad med en porrbio där han visar vad han funnit. På duken framför honom rullas en sliten super 8-film upp där han får se sin dotter bestigas av två karlar samtidigt.
Efter att ha reagerat som precis vilken far som helst så tar han saken i egna händer och ger sig in i porrträsket efter sin dotter.

Detta är ingen lättsmält film och Scott är givetvis lysande här. Mitt i all tragik som till exempel när han sitter förklädd till porrproducent och ska leta efter aktörer till sin film och det bara blir värre och värre så lyser han upp mörkret och på något vis får in lite komik i det hela. Favoriten är när han nekar den färgade killen Big Dick Blaque en roll i sin "film" och han rabblar alla sina kriterier som gör honom så väldans imponerande för det motsatta könet.

Peter Boyle är kanon som den lite dumdryga men totalt sliskige detektiven. För mig är han mest känd för rollen som Frankenstein i Mel Brooks Young Frankenstein samt rollen som kommissarien i Red Heat med Arnold och James Belushi.
Filmer om porrbranschen är alltid kul och medans Boogie Nights inte vägde upp mina förväntningar så denna gör det ordentligt. Super 8 med Cage är okej men brister på den dumma sluscenen på Cages fåniga flin och Matteis Snuff Trap är väldans hård men har för mig den hade ett dumt slut den med. Men detta är ett måste att se. Inte minst för Scott. Mannen som skulle kunna sälja tonfisk till delfiner.

2 kommentarer:

Fred Anderson sa...

Jag borde ju skämmas, men jag har alltid velat sett den här - men inte lyckats med det ännu. Snart. Snart.

Weekend Video sa...

Du måste, Fred! Jag håller tummarna för dig :D