torsdag 28 augusti 2008

800 Balas - 2002


Alex de la Iglesia är mannen bakom Perdita Durango samt El Dia de la Bestia. Bara det borde få er att inse detta är något bra. Vilket det är med. Och givetvis så är detta också en Spansk film. Jag vet inte vad det är men det är något med just spansk film som jag är väldigt svag för.

Man får intrycket att detta är en spaghettiwestern vilket det på sätt och vis är med men ändå så mycket mer. Detta är en film i stil med den underbara Bear Cub aka Cachorro .
Båda innehåller en tät familjär anda och barn.Men de är ändå olika i sina sätt.

I Bear cub där det handlade om en homosexuell morbror handlar det här om en alkoholiserad gammal western stunt man till farfar som vägrar inse att deras tid är förbi.

Liten kille utan pappa som dött när han var liten upptäcker plötsligt att pappa varit cowboy. Han beger sig dit han varit och upptäcker en brokig skara människor som har en western show var dag för få turister. Väl på plats inser han att ledaren är hans farfar. Givetvis gillar inte mamma detta och allt tar sin början.

En fantastisk film som fick mig till tårar i slutet faktiskt. Meningen var att Clintan skulle varit med i rollen som sig själv och att regissören erbjöd sig att flytta hela inspelningen och allt till USA om han bara kom men han fick tacka nej då han var tyvärr upptagen med Mystic River.

Mycket värme och humor i denna gör det till en underbar film att mysa tillsammans med någon man bryr sig om. Se gärna den back to back med Bear Cub.

3 kommentarer:

Fred Anderson sa...

Jag har haft den här liggandes på dvd under en längre tid, men inte fått tillfälle att se den. Verkar bra!

Roligt att du gillar Bear Cub också, toppenrulle som jag tycker har fått oförtjänt lite uppmärksamhet.

Weekend Video sa...

Hade det inte varit för dig så hade jag missat den helt så tack själv :D

Jocke Andersson sa...

Så då! Är ni nöjda nu?! Två nya recensioner! :)