måndag 20 december 2010

Hologram Man - 1995



PM is da bomb! Så är det bara. Och vad som gör dem så intressant och grymt underhållande är att göra saker och ting simpla men att ösa på med explosioner, skottlossningar och en satans mängd med stuntmän. Här har de tagit självaste Demolition Man med Stallone som i PM´s händer blir desto mer actionbetonad med grymt många explosioner. Eller så är det som jag läste att detta var deras version av Virtuality. Jag har ingen aning för jag har inte ens sett den filmen så jag nöjer mig med Demolition Man. Till och med fler än vanligt om jag inte räknade fel. I detta fallet är det brottslingen Slash som hamnar i en hologramfängelse där han ska sona för sina brott mot samhället. Snuten som satte dit honom övervakar det hela men efter som åren går och samhället blir mer diktatoriskt styrt så kommer dagen för eventuell frigivning men samhället inser att Slash, det är en dålig kille så han vill vi inte ha ut. Men Slash är inte den som är den utan han helt enkelt rymmer i sin hologramska form. Och nu måste samma snut sätta dit honom igen men hur fan stoppar man ett hologram?

Ni ser själva, detta är så genialiskt att det inte är sant. I rollerna ser vi Joe Lara, den gamle Tarzan, John Amos, Tiny "Zeus" Lister Jr, William Sanderson, Fight For Your Life-fame där! och Michael Nouri. Och sist men inte minst så får vi Evan Luri i rollen som Slash. Ni kommer att gilla hans frisyr, tro mig. Eftersom de bästa PM-titlarna är regisserade av P:et i PM, Richard Pepin, så är detta inget undantag. Här får vi en stenhård inledning som slår det mesta. Det är ombyggda fordon, skottlossningar i absurdum, explosioner lika så och en fin scen där en buss bränner under en viadukt vid namn Pepin Road bara för att skala taket av fordonet samtidigt som ett gäng vilda pensionärer skriker som besatta i sina sätten. Och på den linjen fortsätter det. Det sprängs som fan här och allt från bilar till helikoptrar som limousiner ryker all världens väg precis som det skjuts med likadan frenesi och till allt detta får vi diverse stuntmän med långa rockar, ännu längre hår och de obligatoriska solglasögonen. Med andra ord, en typisk film från PM. Lockar detta vilket jag vet att det gör så är det bara att leta upp den och njuta för fulla muggar. För PM, de sviker dig aldrig.

5 kommentarer:

khenrikm sa...

Då hade du mer roligt än jag när jag såg Fight For Your Life härom dagen. Inget fel på William Sanderson men det var min själ inte dax för rasistvåld just då. Jag var på humör för rape/revenge istället. Jaja, någon sådan har väl inte PM gett oss i alla fall? ;)

Weekend Video sa...

Rasistvåld får du från PM i form av Deadly Breed men se hellre om Fight For Your Life för det är en sann klassiker det :)

khenrikm sa...

Jag såg Run Bitch Run på bakfyllan och då var den mycket bättre. :)
Så tanken var att det var rape/revenge-dax men det står illa till med dessa i samlingen. Jag får väl önska mig av mamma i julklapp ;D
Rasistvåld behöver jag inte tycker jag. Eller jo - varför inte en rape/revengefilm med rasistiska undertoner? Skinhead blir våldtagen av katolska skolflickor och tar en blodig hämnd?

Weekend Video sa...

Det finns säkert en sådan film till dig med på olika streamingsajter bara du betalar för det ;)

Ty sa...

Slash Gallagher is one of the best names for a villain ever!