måndag 9 augusti 2010

A Nightmare On Elm Street - 1984



Wes Craven gjorde en smart grej när han tog hela idén med den "fula gubben" och gjorde en film på den. Att han sedan gjorde så att gubben kommer tillbaka i barnens drömmar och mördar dem där höjer hela idén. Filmen i sig håller fortfarande får jag allt säga även om vissa saker i filmen stör mig. Heather Langenkamp är rätt störig och damen som spelar hennes mor är inte för övertygande i vissa scener. Tack och lov då för John Saxon som styr upp det hela och skänker en rätt stor pondus till filmen med sin blotta närvaro.

Effekterna är tidsenliga och håller de med även om vissa av dem är mindre lyckade i mina ögon i dag än vad de var när man först såg filmen. De scener som står ut är den när Langenkamp ligger i badet samt när hon söver och Freddy kommer ut ur väggen bakom henne hos Tina, innan hon dör. Johnny Depp´s dödsscen är mer kladdig om man säger så och inte lika intressant för mig i dag som den var förr. Man blir väl petigare med åren antar jag eller så har man sett värre och snaskigare helt enkelt.

För att återgå till själva grund idén med en död ful gubbe som antastar barn i deras drömmar är faktiskt en genial idé och det är bara synd att de drog ut på den så länge som de gjorde för det går bara utför efter denna även om den fjärde delen var underhållande vill jag minnas. Fast den är det Renny Harlin bakom vilket förklarar det. Remaken till denna har jag inte sett men det kommer att göras så fort man kommer över den och en annan sak som jag precis fann väldigt underhållande i filmen är, inte som alla andra nu som hyllar Robert Englund, utan det är Nancy´s klocka som rabblar upp nedräkningen innan the final showdown. En simpel sak men ack så underhållande. Lyssna bara på rösten som förstår ni.

När det gäller slutet i denna så är det ett slut som jag aldrig fattat och säkert inte kommer att göra heller för det är helt oförståelig, åtminstone från min sida. Det kan kvitta egentligen för filmen i sig funkar fortfarande och stämningen i den är helt okej fast jag kommer nog inte att se om denna igen eftersom det känns som jag sett denna vad jag ska för min del nu.

2 kommentarer:

khenrikm sa...

Den var i alla fall bra på sin tid får man säga. Mordet på Tina är rätt våldsamt och sätter tonen, fast riktigt så fysiskt som när Freddy skär upp magen på henne blir det inte fler gånger i filmen.

Hur som helst - om inte du tänker se om V så tänker jag inte se om denna, och hör sen ;)

Weekend Video sa...

Jag antar du inte kommer se denna mer i ditt liv då ;)