söndag 2 oktober 2011

Police Academy 2: Their First Assignment - 1984



Handlingen den här gången är den att precis som titeln anger så är det deras första uppdrag som gäller. Lassard´s bror som är kommissarie på ett intilliggande distrikt finner sig i svår knipa då det spårat ut totalt och folket gör som de vill. Ingen går säker och för att göra saker och ting omöjligt värre så härjar ett lokalt ungdomsgäng runt ledda av Zed som förstör samt hotar och misshandlar folk. De enda som står emot dem är de glada besökarna på The Blue Oyster Bar som har sin årliga tangotävling kallad El Bimbo för övrigt. Vilket för övrigt är en ständig källa till underhållning och gapskratt när den dyker upp i filmerna. Så Lassard skickar in sina finaste rekryter och nu ska de göra stan säker igen.

Det här är en film som jag inte gillade alls förr i tiden men nu efter hand som man ser om den så tycker jag bättre och bättre om den. Varför är inget jag kan klura ut på egen hand efter som Leslie Easterbrook inte är med här fast vi får den forna Playboy modellen Colleen Camp som jag är rätt svag för i en mindre roll som föremålet för Tackleberry´s heta låga. Samt hon smäller oskulden på honom. Tyvärr har hon allt för lite tid i rutan och med för mycket kläder på sig fast hon kan verkligen fylla ut en uniform, den saken är säker.
Annars är de mest populära karaktärerna kvar som Tackleberry som precis nämndes, Mahony, Jones, Hightower, Fackler (vilken jag aldrig direkt sett meningen med då han bara mest är korkad), Hooks.

Fast i kompensation för vissa andra inte är med får vi här stifta bekantskap med Zed, utmärkt Bobcat Goldthwait, och vi får den underbart veke Sweetchuck, föremålet för Zed´s oväntade vänskap efter en lång tids fiendeskap över en lampaffär. I och med att vi nu förlorat Harris som är kvar på polisskolan så får vi stifta bekantskap med löjtnant Mauser och hans närmaste man Proctor. Visst är Harris kul men jag föredrar Mauser då han inte bara är sliskigare utan även mer hänsynslös och blir mer utsatt för grymma jävelskap tillbaka som schampot till exempel.

Nej, jag får erkänna att jag är svagare för den här serien än jag tidigare gett sken av så nu ska det det bli kul att sätta tänderna i tredje delen som jag till skillnad från den här såg på bio. Fast Polisskolan 2 gick bra på bio i Sverige då den spelade in över 18 miljoner! Konstigt? Inte alls för den innehåller allt från bögbarer till intima kroppsvisiteringar av vuxna karlar och det är visst något vi är svaga för i gamla Sverige.

Inga kommentarer: