tisdag 25 oktober 2011

Taxi Driver - 1976



Taxi Driver anses av de flesta som ett mästerverk och en av tidernas bästa filmer. Jag kan inte hålla med om de faktumen. Visst, de sista tio minuterna är de bästa i filmen men inte såpass spännande att de ska infria mina kriterier för att tillhöra min egen lilla krets av mästerverk. Robert DeNiro sköter sig fint men jag har aö´ldrig kunnat ta hans stil till mig. Det kan ha att göra med allt man hörde om honom som ybgre och det var DeNiro hit och det var Deniro dit och väl man fick sett honom så var det bara typ: jaha, var detta allt? Med andra ord så är han ingen Burt Reynolds och för mig är gamle Burt kung.

Nu är Taxi Driver inte heller i samma klass som Smokey And the Bandit men Deliverance är minst lika hård som Taxi Driver om inte hårdare för Deliverance innehåller inte bara en mustaschlös Burt men även en homosexuell våldtäkt. Taxi Driver kontrar med underåriga horor och svensk porr men det slår sig slätt mot Deliverance får jag erkänna. Styrkan i Taxi Driver ligger i dess fantastiska foto, editering och dess miljöer. ett regnigt New York med massor av porrbiografer som pumpar ut sina titlar i full neon. Det samt det våldsamma slutet. Vad som stör mig är det att jag kan inte ta Travis Brickle till mig då karlen är helt störd och traumatiserad sedan kriget. Först när han slagit ihjäl ett par personer så landar han igen i verkligheten.

Visst, det är inget man inte sett tidigare men det kan bero på att DeNiro gör Brickle så bra att man inte kan ta honom till sig och precis som dennes kollegor så blir det att man som tittare inser vilken knäppgök han egentligen är. Kanske är det den våldsamma upprensningen som gör att man sitter kvar under filmens dryga två timmar för hade det varit en annan film så hade jag verkligen inte gjort det. För det är drygt och långrandigt i ärlighetens namn. Själv kommer jag på mig själv att vilja se om manusförfattaren Paul Schrader´s Hardcore med George C. Scott. Liknande tema och film men mer i min smak eftersom George C. Scott är en personlig favorit oavsett vad han gör.

Anledningen till jag köpte den här var den att jag ville som den och se om jag fann den intressantare idag än jag gjorde senast jag såg den. Och lite kanske jag fann den vara det men inte såpass att jag kommer se om den i rödaste rappet. Dock kommer den att stå kvar i samlingen för tillfället lär säkert komma igen då jag vill se om Taxi Driver och då finns den. Precis som Hardcore står tryggt på sin plats i samlingen. Bara det att den inte finns på en fin Blu-ray utgåva som Taxi Driver vilket är rent ut sagt en jäkla skam!

Inga kommentarer: