tisdag 25 oktober 2011

Proie - 2010



Fransmännen visar än betarna när det kommer till att pumpa ut skräckfilmer och med Proie eller Prey som den heter utanför Frankrike så ger de in sig på djurskräcksterritoriet. Givetvis går tankarna till Australienska Razorback omedelbart direkt och visst är likheterna där men den här klarar sig rätt fint på egna ben. Fast det är inte det värsta utan det värsta är det att jag har redan läst om samma sak på två andra bloggar som refererar just till Razorback. Innebär detta då att jag snott allt det här från dem eller har de snott det ifrån mig? Det är en svår fråga som ni inte lär få svar på här i alla fall.

Handlingen är simpel. Familjeföretag som sysslar med konstgödning får problem på flera sätt på samma gång när det visar sig att de är ansvariga för giftigt avfall kommit ut i grundvattnet med resultatet att djurlivet löpt amok. Speciellt vildsvinen då. Så karlarna i familjen rycker ut med vapen och en brinnande motvilja mot varandra. Snart nog så är det inte bara turerna som är omvända när det kommer till jakten utan även i de egna leden.

Tyvärr så får vi inte se direkt några vildsvin i filmen utan vill ni se dem så får ni kolla extra länge på postern här ovanför. De förekommer i filmen men inte i den fullskaliga utveckling som jag hade velat. Annars är det fullt upp med blod, tarmar och annan sörja så det räcker och blir över. Tyvärr så blir bristen av synliga vildsvin för uppenbar för mig då jag åtminstone vill se ett muterat svin under filmens 76 minuter. För det är precis så lång som den är och underbart är verkligen kort.

Fransmännen är inte alls dumma när det kommer till film oavsett genre och djurskräck är något de gärna får återkomma till för min del bara det att de visar mer av djuren som ska stå för skräckinslagen. Annars är Proie en relativt underhållande film även om slutet var lite svagt. Bra effekter, fin stämning och ett bra tempo som tyvärr stupar på bristen av muterade djur i bild.

Inga kommentarer: