torsdag 20 januari 2011

Shark Kill - 1976



Ja, vad säger man? För det första så är inte hajen på bilden med i filmen om nu något mer än jag hoppades på det och för det andra så är det mer blod i bilden ovanför än i hela filmen. Som den observante ser så är detta en gjord-för-tv-film vilket är rätt så poppis här. Tråkigt nog så är bilden rent ut sagt bedrövlig men det går att urskilja vad som händer och så länge det är möjligt så funkar det för mig. Storyn är rippad rätt av Hajen från 1975. Ett team som ska rensa en pipeline blir attackerade av en vithaj där en av karlarna där medan den andra blir lemlästad. En belöning utsätts i tidningen och snart nog är det öppen jakt på hajen av precis varenda tomte med tillgång till båt. Två robusta karlar med olika anledningar att ta kål på djuret slår sig ihop för att hyra en båt av en gammal sjöbuse. Men denna sjöbusen är inte Quint så han stannar klokt kvar i hamnen. Givetvis så ska hajen lockas vilket lyckas med men båten sjunker och de två karlarna hamnar i vattnet tillsammans med hajen! Så kan det gå.

Väl valda delar Hajen och för att göra det lätt för mig, Open Water. Där den senare kraftigt snott från denna i sin tur. Det är ett flitigt nyttjande av stock footage på hajar här men det sköts rätt för de håller sig till rätt lika djur till skillnad från andra filmer i denna genre. Stämningen är helt okej men dras ner av förlusten av båten och den uteblivna kampen. Att de sedan varit fula och snott saker rätt av från Hajen stör mig lite för Hajen är så betydelsefull för mig så det kan jag inte bara låta gå obemärkt förbi. Annars är det kanske inte allt för illa men bildkvalitén sänker intrycket och sedan sluten gör att jag förlåter nästan alla filmer jag sett med en nödlösning till slut för detta tar nog priset. Nödlösning kanske inte är rätt ord men det passar på sätt vis för det är tydligt att de kom på i sista sekunden: Shit! Hur löser vi det med hajen? De intresserade kan söka efter denna på nätet för att se hur de löste det och ni andra kan lugnt läsa vidare i väntan på en bättre hajfilm.

Inga kommentarer: