lördag 1 januari 2011

The Town - 2010



För det flesta är säkert klippan Ben Affleck en pajas som inte tas direkt på allvar utan avfärdas med ett flin och något dräpande om dennes person. Det är upp till var och en vad man tycker om honom men på Weekend Video är han högt värderad, både som skådespelare och som regissör. Gone Baby Gone var en bra film men jag hade lite svårt för brodern Casey i leaden så där hade jag gärna sett en annan person. Men det repareras med denna Heat-liknande skapelse som slår sin föregångare på fingrarna så det ryker om det. Nu är denna visst baserad på en novell av Chuck Hogan, Prince of Thieves, så vad vet jag? Michael Mann kanske har läst den och sökt inspiration till sina båda versioner av Heat.

Hur som haver, denna gång är storyn ungefär som i Heat. Ett team bank- och värdetransportrånare förekommer flitigt på FBI´s bord under utredningar så när de slår till hårt mot en bank samt tar gisslan så får de verkligen ögonen på sig och snart nog börjar en vild katt och råtta-lek där vi inte kan gissa oss till vem som ska gå vinnande ur leken. Enkel, simpel story men jäkligt bra utfört och med en stabil regi som bjuder inte bara på bra agerande utan även ett par intensiva actionsekvenser och en fin uppgörelse i slutet samt ett par andra trevliga scener som bankrånet i början, eller när den lille grabben får se en nunna med automatvapen i en bil, grymt cool scen för övrigt och min favorit i filmen, samt en personlig vendetta som visar ännu mer referenser till Heat.

Kanske med denna går det att få slut på att trashing av Affleck för han visar och har visat så många gånger att han är mer än bara ett snyggt ansikte ifrån Good Will Hunting. ta bara hans insatser i Kevin Smith´s filmer, denna som han både regisserat, skrivit och spelar leaden i. Det visar att som så många gånger för att folk i största allmänheten inte vet vad de pratar om när det kommer till film.

När det kommer till de andra skådespelarna i filmen så har filmen besatts med rätt ansikte på rätt plats. Vad sägs om Jeremy Renner, Chris Coop, Pete Postelthwaite, Titus Welliver, Jon Hamm, Rebecca Hall, Blake Lively med flera så här finns något för alla. För säkerhets skull så kan jag påpeka att Affleck´s karaktär i filmen kollar själv på just Heat så det kanske ger en blick om hur pass kraftig den filmen varit som grund för denna film så om jag ska vara ärlig så föredrar jag The Town för det är inte bara för att det är en film med Ben Affleck i den som även regisserat utan för det är en vassare och bättre film som har ett avsevärt bättre slut i sig med. För min del så är detta årets bästa film hittills och något som alla bör kolla upp. Rekommenderas varmt! Och med det så får denna Weekend Video´s Seal of Approval.

2 kommentarer:

khenrikm sa...

Så detta är filmen jag bör se i stället för Heat? Du vet att inte alla människör älskar den...

För övrigt planerar jag att se Killer Inside Me med Casey Affleck och mmmmmmm Jessica Alba.

Weekend Video sa...

Svaret är såklart att du ska se alla tre. The Town, Heat och L.A. Takedown. Killer Inside Me är inget som lockar mig så du gillar säkert den ;)