torsdag 6 januari 2011

Universal Soldier II: Brothers In Arms - 1998



Nu kanske jag har i det förgångna öst lite väl mycket spe över denna film utan att ha sett den men efter att ha äntligen gjort det så får jag allt erkänna att inte bara är den avsevärt bättre än sitt rykte, det är även den rätta uppföljaren till Universal Soldier. Storyn fortsätter direkt efter Luc kommit hem och avlivat sin sergeant med flismaskinen på sin pappas gård. Den nya flickvännen tillika reportern är kvar men det är även teamet bakom allt och nu vill de ha Luc tillbaka. Så de beordrar in honom och ett sista ess har de kvar i sin lek som de inte spelat ut än. Eric Devereaux, Luc´s bror som dödades i Vietnam ett tiotal år in det samma hände Luc. Programmet Unisol lider dessvärre av att det skärs loss från finansiering av regeringen och nu söker alternativa vägar för att fortsätta sin "verksamhet". Allt styrt av en högt uppsatt tjänsteman i Washington med irländsk brytning och asiatiskt utseende...

I rollen som Luc ser vi Matt Battaglia och som dennes bror Eric ser vi den grymt underskattade Jeff Wincott. Weekend Video-hjälte och allt. Han skjuter till det som behövs för Battaglia´s Luc är än mer monoton än Van Damme´s i originalet, såpass att det blir tjatigt men ska man vara död och sedan återupplivad så är det nog så man beter/uttrycker sig. Garey Busey är han också och visar upp ett glatt humör och verkar ha kul i sin roll.

Nu är detta gjort för tv med en R-rating så lite blod och ett enstaka fuck får vi så var inte rädda för att det ska vara action av det tama slag som förekommer i skräpet Jim´s Värld vilket bara är förnedrande att se, inte minst med tanke på att Jim Belushi gjort The Principal. Fokusen ligger inte på action här utan mer på att föra storyn lite mer framåt samt att förbereda för den tredje filmen i serien som går under titeln: Universal Soldier II: Back In Action. Hur den är har jag ingen aning om men den kan inte vara sämre än Universal Soldier: Regeneration. Vad som däremot är coolt här är att de spelat in slutstriden mellan Luc och sergeanten på nytt med Battaglia och någon annan. Onödigt kanske för vissa men jag fann det underhållande.

Filmen i sig är oväntat underhållande och till och med bra får jag säga för att vara en inofficiell uppföljare som totalt ignorerats av de flesta även Van Damme som gjorde den officiella uppföljaren men ställer man den storyn mot denna så får Van Damme-version storstryk för den är så långt ifrån originalet man kan komma för hur kan en död man få barn? Skit samma egentligen för jag gillar den filmen med precis som jag tycker om den här. Så vad är problemet? Inget för nu har jag två olika fortsättningar på ett bra original och vilken jag vill se det låter jag humöret styra. Good shit detta, helt enkelt!

2 kommentarer:

khenrikm sa...

Nä nä, somliga av oss har inte ignorerat denna. Vi inhandlade den på den tiden när det ansågs töntigt av andra. Och nu sitter vi här med vårt exemplar i famnen och läser Weekend Video. :)

Weekend Video sa...

Det känns skönt att veta att där är trots allt är hopp. Speciellt nu efter du sågat Kolchak! ;)