måndag 24 januari 2011

Universal Soldier III: Unfinished Business - 1998



När den första av dessa två inofficiella-uppföljare-gjorda-för-tv-filmer sågs så blev jag förvånad över hur pass underhållande och oväntat effektiv den var. Förväntningarna för denna del höjdes direkt och jag såg fram emot en rejäl actionfest med Jeff Wincott. Ack vad jag bedrog mig. Allt som var bra med den första uppföljaren är som bortblåst här. Wincott kommer bara i action i fem sketna minuter medan Burt Reynolds är med så gott som i varje scen, sugandes på en stor cigarr. Jag tvivlar på att jag behöver beskriva vad jag tycker om det. Annars är det samma personer i de ledande rollerna som i förra i filmen och de är lika tråkiga som då. Jeff, du är saknad här!

Actionscenerna är det inget direkt fel på och inledningen är cool med en skön bad guy eller rättare sagt bad woman. Stilig, effektiv och framför allt underhållande. Lyckligtvis är hon med senare i filmen. Vad som saknas mer än Wincott i filmen är en bov av Gary Busey´s rang för Burt är totalt sur med sin irländska brytning så jag känner att vi snart inte är vänner längre. Nej, detta var inget vidare ärligt talat och en besvikelse med tanke på vad dess föregångare levererade. Slutet lämnar öppet för fler filmer men det slapp vi lyckligtvis så för min del så existerar inte denna utan jag nöjer mig med dess föregångare.

Inga kommentarer: