torsdag 3 mars 2011

Elvira´s Haunted Hills - 2001



Efter gårdagens hit med den första Elvira filmen så fortsätter jag på samma bana med den andra Elvira filmen. Inte illa, eller hur? Den här gången är vi i Karpaterna år 1851 och där springer vi på Elvira och hennes franska kammarfru på väg till ännu en show någonstans, förmodligen i Frankrike. Men lyckan är framme och de får lift med en droska och snart nog är de inbjudna, nåja, till ett intilliggande slott med en mörk hemlighet och en stor pendel i källaren. Givetvis går allt åt skogen men med Elvira i toppform så är det en underhållande resa med faktiskt fler skratt än sin föregångare, oväntat får jag säga!

Här får vi kulisser i bästa Corman budgetstil, stockfootage på åskoväder, en rejäl biff till stallkarl som endast har ögon för böcker och är fantastiskt dubbad. I shit you not! Referenserna till Corman´s Poe-filmatiseringar med hårdingen Vincent Price haglar som snö i Sibirien och Hammer får även sina hyllningar. Men dubbningen på the Stable stud slår allt i filmen. Lyssna bara när Elvira hälsar på honom i stallet där han smider hästskor mitt i natten.

Elvira själv är sitt vanliga slampiga, härliga och självsäkra, smarta jag och allt som skiljer henne från förra filmen är det att hon blivit äldre och att hon sminkar sig lite bättre. Annars är det samma sak en gång till men med mindre budget fast med mer humor och vassare dialog. Själv tror jag att jag håller denna minst lika varmt som sin föregångare om inte mer men det kommer säkert att variera gång till gång. Brösten då! skriks det säkert nu i stugorna. Får vi se dem denna gången då? Nopp, och någon avslutning som i den första filmen kan ni känna glömma med men däremot är det samma fokusering och kladdande på dem som i första filmen och det kan man inte bara klaga på. Fast lite klaga bör man göra för det är ju inte jag som kladdar på dem... Annars, en väldigt trevlig och kul film som man mår fint av. För det är ju Elvira och man kan inget annat än att gilla henne och hennes bröst.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Tack !
Jag hade banne mig glömt bort denna "uppföljare", den ska genast
införskaffas.Mer humor & vass dialog, jo man tackar. Och vem gillar inte Cassandras hills? ;-)
Ha det// Kim Scott

ps, din sajt är fortfarande en klockren 10:a. ds

Weekend Video sa...

Det var så lite så!

Jäkligt kul att få höra du gillar min blogg :)