torsdag 31 mars 2011

Phantom Raiders - 1988



Jag läste för ett tag sedan om filippinsk film och att Miles O´Keeffe en gång blivit erbjuden en roll i en en filippinsk actionfilm men han tyckte att manuset var i det tunnaste laget. Det var runt 60 sidor eller det var det dubbla, jag minns inte. Svaret Miles fick var det att det skulle läggas till mer så det behövde han inte oroa sig för men väl på plats så fann Miles sig att springa runt i djungeln och bara skjuta hej vilt medan han sakta men säkert insåg att manuset han såg var det enda som fanns. Det här måste vara den filmen för Miles gör inget annat än springer runt, skjuter och har sig samt rullar runt lite mellan varven och ser minst sagt förvirrad ut. Filmen i sig är inget direkt att njuta av på egen hand men i sällskap med likasinnade så kan den nog funka bättre.

Storyn är rippad direkt av Appocalypse Now!, Uncommon Valor, Rambo: First Blood Part II samt Ultimax Force om nu någon minns den. Det jag menar med att de rippat från dessa nämnda filmer är det att de har tagit väl valda delar av de filmerna och bakat in det i Phantom Raiders. Ett par scener från Apocalypse Now! är med precis som handlingen att en överste som försvunnit nu dykt upp och startat en egen armé och som nu ska stoppas med extreme prejudice! Uncommon Valor bidrar med en klassisk scen som fans av den filmen kommer att känna igen, samma med Rambo som har med ett par den med och Ultimax Force bidrar med den delen att det ska skickas in ninjor för att stoppa fienden. Jepp, ni läste rätt. Miles är här ninja på fritiden och nu sparkar han loss i Vietnam för att stoppa Mike Monty på hans galna upptåg.

Simpelt, actionfyllt men tråkigt. Så kan man beskriva den här filmen för andra halvan av filmen så laddas det om två gånger totalt medan den lede fi skjuts ner i klasar som når uppåt det tretaliga. En hög bodycount är alltid kul men det blir det inte här. Jag hade svårt att hålla mig vaken och även om vissa sekvenser var underhållande så är lik förbannat filmen tråkig. Visst är ninjasidan uppfriskande men det funkar bättre i Ultimax Force får jag säga för här känns det inte direkt njutbart att se Miles som ninja utan mer obekvämt även om lökighetsfaktorn är hög. Till nästa gång lusten faller på för att se den här så ska jag nog vara nitad för då lär jag säkert uppskatta den mer.

2 kommentarer:

khenrikm sa...

Hmm, ett inte tecknat omslag som ändå ser tecknat ut. Det är säkert där problemet ligger. Hade det varit äkta tecknat omslag så hade säkert filmen varit mer underhållande. Jag kommer kontakta omslagsinstitutet i Schweiz och be dem kolla detta.

Weekend Video sa...

Kan ligga något i det så det ska bli spännande att höra vad de säger i Schweiz.