lördag 19 mars 2011

Highlander - 1986



Highlander är en av de otaliga filmer man såg i ungdomen och som sedan dess följt med en i samlandet och nu är den köpt på Blu-ray. Filmen i sig kan jag utantill så att se den igen var mest en påminnelse om svunna tider då filmen faktiskt börjar kännas lite daterad även om den har en stark personlighet i Clancy Brown´s Kurgan. En roll som för övrigt väckte mitt intresse för denna intressanta karl. Otaliga är de filmer man sett bara för dennes skull. Christopher Lambert som the Highlander blir jag inte riktigt klok på då i de scener som utspelar sig bakåt i tiden känns helt rätt so långhårig skotte medan han i nutidens New York med kort fuktig frisyr, skäggstubb och regnrock mest ser ut som en pervers sexgalning på jakt efter nästa billiga kick. Kurgan däremot som lever ut det ser mer ut som en tidsenlig punkare och det funkar bra men i fallet med Lambert så blir det lite illa.

Sean Connery visar här upp sig från sin charmigaste sida och inte den buttre vise gamling som han tagit patent på vid det här laget. Lyckligtvis så är detta före Entrapment för de som utsatte sig för den. Russle Mulcahy´s vision av Highlander var väldigt fantasifull när den kom och man såg den de första 50 gångerna när den nu som tidigare skrivits mest känns lite daterad. Vad som däremot han gör bra är alla tillbakablickar som sköts väldigt effektivt och är snyggt gjorda. En annan sak som jag aldrig tyckt passat in i filmen är Roxanne Hart som polisteknikern som faller för Lambert när hon jagar svärdet hans. Hon känns alldeles för gammal för sin roll och inte ens de plastiga öronhängena som hon bär i filmen kan få mig att ändra den åsikten. Med andra ord så tillför hon inget av värde medan Beatie Edney i rollen som Heather får mig att bli varm inombords hon är i bild för till skillnad från sin amerikanska kollega så tillför hon en stor del till filmen. Att hon sedan är trevlig att vila ögonen på gör det inte sämre heller.

Efter ha sett om den nu så lär det dröja länge innan jag kommer att se den igen för det känns som att mitt sug efter Highlander serien är mättat nu. Trots det så stannar den i samlingen för de stunder då jag vill se den men det lär som sagt dröja men man vet aldrig. När det kommer till de andra delarna som tröttnade jag i den tredje delen och hur många som kommit efter den har jag ingen koll på. Precis som den katastrofala tv-serien så skyr jag de som pesten för de kan knappast ha varit något att intressera sig för även om jag var svag för Highlander II: The Quickening när den kom. Idag tror jag inte den håller lika högt värde för mig så jag håller mig bort och minns Michael Ironside´s insats med glädje istället. För fans av Highlander så kan ni alltid glädjas åt att en remake är på under 2011 men än så länge är det inget påbörjat.

3 kommentarer:

khenrikm sa...

Vad är det nu för fel på plastörhängen?!

Anyway, jag har inte sett denna SÅ många gånger. 10 kanske. Och jag kan fortfarande känna stämningen när man såg den på åttiotalet. Svärdsstriden i garaget i början - man hade aldrig sett något liknande. Men daterade är den ju helt klart nu.

Anonym sa...

En gång i tiden på min 10-i-topp lista. Ser om den nån gång per år och tänker "Aldrig mer", men den har trots allt nått som gör att jag kommer tillbaka till den.
norwood

Weekend Video sa...

khenrikm:
Inget fel på plastöronhänge då den får en att minnas all 80-tals porr man sett/ser.

norwood:
Det är ungefär samma i mitt fall men detta var en av de sällsynta gånger som jag faktiskt såg klart den.