lördag 19 maj 2012

2 Fast 2 Furious - 2003



Då var det dags för uppföljaren då och här följer det ännu mer fjolliga bilar i regnbågens färger, tuffa karlar och kvinnfolk som inte har ätit fast föda sedan 90-talet. Eva Mendes, den latinska grävskopan är med till mitt stora förtret och hon kan inte ha ätit sedan 80-talet! Skit samma. Handlingen är den här gången att Walker lämnat poliskåren och nu är jagad och finner sig i Miami där han snabbt blir inplockad för att bistå tullen att sätta fast en skum typ i form av Cole Hauser. Tack och lov för honom även om han ska föreställa en argentinare! James Remar, en hårding av rang, spelar den ansvarige tulltjänstemannen så tack vare honom får vi en motpol till spöket Mendes.

Har man sett första filmen så är det samma sak än en gång bara det att det är i soligare miljöer samt vi inte får några lastbilskapningar eller grillscener. Däremot får vi ett parriktiga bilar som får ett rejält utrymme i ett coolt race som där höjdpunkten är när den före detta rapparen/modellen Tyrese, vart finner de alla dessa typer som plötsligt ska bli filmstjärnor? Jag kan inte greppa begreppet som verkar vara att "vi tar den däringa liraren för han har rappat lite på fritiden, kastar in honom i filmen så säkrar vi ytterligare en publik som kan lägga mer pengar till våran fikakassa".

Att de oftast suger spelar mindre roll så därför får de oftast spela mot Seagal till att börja med. En roll mot Seagal, en man som oftast är mer svart än de själva i sina filmen tar gärna emot rappare samtidigt som de kan omöjligt misslyckas för en Seagal-film alltid säljer. Själv älskar jag Seagal och hans filmer men hans "svarthet" på film är oftast mest bara pinsam. Lik förbannat så köper jag filmerna men jag struntar i den nya "talangen" när den dyker upp.

Åter till Tyrese och filmens bästa scen och den är när han ställer upp sin fjolliga symaskinsbil mot en sann muskelbil (att jag beskriver den så är för jag har ingen aning om vilken sorts bil det är) precis innan de ska till och dra ett race och jämför motorerna. Jäkligt underhållande får jag säga. Det bästa med den här filmen är all biljakt som visar upp rätt sköna prylar och en rätt bra mängd av krockade bilar. Nöjer man sig med det så har man inga problem att rulla fram igenom den här och Tyrese visar sig vara, trots sitt förflutna där han nog är den enda rappare som inte gjort en Seagal-film, vara rätt kul om man är på rätt humör. Precis som den här filmen.

Inga kommentarer: