fredag 18 maj 2012

Land Of The Dead - 2005



Romero´s Land Of The Dead lyckades med konststycket att bli bannad i Ukraina så något positivt kom det väl ur hela. Själv kan jag inte direkt få samma känsla av den som när jag såg den på bio. Då tyckte jag den var avsevärt bättre än jag finner den nu trots flertalet återbesök. Varför vet jag inte för goret är mycket, ofta och väldigt bra samt vi får en läcker Asia Argento i fin form. Kanske är det valet att ha med både Dennis Hopper som John Leguizamo som väcker mitt missnöje med filmen. Leguizamo är jag trött på i största allmänhet för han ska vara med i så gott varenda film känns det som och då får han bara göra samma sorts roll om och om igen. Den sortens roll där han bara ska vara en pina i röven som inte är det minsta kul. Hopper har jag däremot aldrig tyckt om för han är kass och kör samma sil oavsett vad han gör. Andra däremot hyllar karlen men jag slipper gärna att få ta del i det.

Valet att placera den sockersöte Simon Baker i leaden kan jag inte heller förstå men det var säkert filmbolaget som propsat på det för han är mer en svärmorsdröm än en orädd ledare. Nej, då är det tur att Asia är med och styr upp skutan. En annan sak som stör är det här med att zombierna plötsligt ska organisera sig för att överkomma sina hinder för att få som de vill. Det har jag allt svårt för och stunderna förekommer ofta där jag väntar mig att de ska samlas runt en lägereld med en akustisk gitarr och börja sjunga  We shall overcome i stämmor till råga på allt.

Zombiefanatiker brukar kunna samlas i klungor för att diskutera hetsigt, gärna på internetforum där ryggdunkande och elitism florerar flitigt mellan de förtrogna, om det är okej eller ej om zombierna springer. Eller de helt enkelt ska hasa sig sakta fram. Sådana diskussioner är vardagsmat men fan ta mig om de någonsin har kommit på det att "visst ja! Romero fick ju de odöda att organisera sig i Land of the Dead!". Det är det ingen som har några synpunkter men väl om de skulle röra på sig aningen snabbare än en pensionär i sin permobil på väg till bolaget.

Fast på internet har alla som aldrig som inte haft ett liv tidigare eller ens varit någon i någon annans värld plötsligt en helt ny sandlåda där man kan slå sig på bröstet och framhäva sin egen lilla förträfflighet. Allt som behövs är en lagom "cool" avatar, en tagline från en obskyr skräckfilm och ett rejält förråd av smileys så vips! Så finns man.

För att återgå till Land of the Dead så är det inte en helt fel upplevelse för tiden går fort, det är stabilt gjort med rejäla effekter och ett bra foto. Vad det stupar på för min del är valet av vissa inblandade samt det här nya upplägget med snäppet klipskare zombier. Lyckligtvis lade Romero ner det även om han tog det till en viss nivå i Survival of the Dead. Hästridandet/käkandet och duellen i slutet där var det allt lite kalkonvarning på. Undrar vad det skrevs på forumen om det?

2 kommentarer:

Mr_v sa...

Haha, härligt utlägg om internet-tyckarna. Man kan bli lite trött, särskilt eftersom så många av dem är helt humorlösa och tar ämnen som zombies hastighet väl allvarligt. Det är kul att diskutera film, men att på fullaste allvar surna till om sådana frågor, särskilt när fans av sån här typ av film är ett rätt litet släkte, är bara pinsamheter.
Filmen i sig tycker jag funkar fint. Har ju absolut inget att hämta på "original-trilogin", men funkar finemang som skön underhållning.

Weekend Video sa...

Hehe tackar för det. Kände som jänkarna säger att "it´s time to set the record straight!" när det kommer till de fånarna :)