lördag 5 maj 2012

In The Valley Of Elah - 2007




Tommy Lee Jones är minst sagt känd för sin butterhet som  för sina intensiva rollprestationer. Inget ont i det alls. Jag gillar karlen och mig har han aldrig gjort besviken. Och i In The Valley Of Elah fortsätter han på inslagen bana bara det att här får vi se en svag och bräcklig sida av honom som aldrig tidigare visats. Jones spelar här en före detta militärpolis som beskedet att hans son som försvunnit efter ha kommit hem från Irak funnits styckad och bränd. Jones är inte den som är den som är den utan han ger sig ut på en jakt efter förövaren på egen hand där han till sist får hjälp av en kvinnlig polis som är kollegornas hackkyckling. Charlize Theron gör den rollen. Tillsammans försöker de ta sig igenom den militäriska muren som lägger locket på för en utomstående utredning.

Handlingen i In The Valley Of Elah är baserade på en sann händelse som skedde 2003 i USA. Och precis som Jones är militärpolis här var den riktiga pappan samma sak. Med andra ord så är det bara namn samt platser som ändrats och filmen är precis en så gott som exakt skildring av vad som skedde.

Jones är lysande som den strikta fadern som sköter allt militäriskt och inte visar den minsta antydan till känslor även om han uppenbarligen vill. Kanske är det därför han går så hårt in i jakten efter sonens mördare. Theron som omöjligt kan se ful är trots all sin nedtoning här en sann skönhet medan Susan Sarandon som modern till den mördade sonen och maka till Jones, blir bara mer läcker ju äldre hon blir. Där får jag ofta upplopp till orena tankar. Sarandon är inte med så mycket i filmen men fyller allt sin funktion som den förkrossade modern som nu inte bara förlorat ännu ett barn utan hela sin familj.

Jag har velat se den här rätt länge nu men aldrig blivit klar till det så när den dök upp framför mig till ett väldigt fördelaktigt pris så var det bara att slå till! Och jag ångrar verkligen inte det ett dugg. För In The Valley Of Elah är kanske inte världens snabbaste film men det tar sig dit den ska och den tar sin tid trots det så brydde jag inte en endaste gång om att kolla tiden. Jag satt som klistrad de dryga 120 minuter den varar. Action lyser med sin närvaro vilket kan vara skönt att få en paus från ibland speciellt i en film där vi får se Francis Fisher visa rattar i rollen som strippa eller en barbröstad servitris. Så med det i tanke så kan det kvitta om det är action eller ej. Fast det kan bero på vilken action det är man väntar på.

Dagens vinyltips: Bruce Willis - If It Don't Kill You, It Just Makes You Stronger

Inga kommentarer: