tisdag 29 maj 2012

Dinoshark - 2010



Vad kan man förvänta sig av en film med en titel som Dinoshark? Ett cgi-monster? Check! En hamnstad som ska ha en stor festival? Check! En lokal kille som återvänder efter ha varit borta från orten ett par år och som nu blir anklagad för att ha dragit monstret med sig? Check! En korkad brud som ska spela "sexig" forskare som är minst 10 år äldre än vad hon ska föreställa? Check! En skådis som börjat dra sig neråt i rollernas popularitet? Check! En vattenbaserad tävling som tvunget måste pågå trots upprepade varningar om att det är något i vattnet? Check! Massor av korkade människor som blir lyckliga av att se andra ha det så otroligt mycket bättre än dem själva på sin semester? Check! En obeveklig polischef som vägrar inse sitt eller stadens bästa? Check!

Har ni kunnat bocka av det mesta ovanför så har ni förmodligen sett fler av den här sortens filmer än vad som är bra för er. Själv är jag beroende av dem så för min del är det kört fast det innebär inte att man inte kan bli trött på det hela mellan varven. Dinoshark har vissa sköna scener och en stor del blod samt avslitna kroppar som det ensamma benet som sjunker sakta mot bottnen i vattnet och andra scener snodda rätt av Jaws. Ta bara vattenpolomatchen i slutet. Där får vi scenen där en vettskrämd ung flicksnärta stirrar hjälplöst mot land samtidigt som hajen glider förbi henne. Jaws än en gång bara där.

Jag gillar det trots den rippar så skamlöst av Jaws men så är Jaws också en av de allra största filmerna någonsin så att de väljer att sno så hämningslöst är mer av hyllning än idébrist hos de ansvariga för manuset. Effekterna är cgi rätt igenom även om i vissa attackscener mot huvuden på folk där det förekommer ett sant gummihuvud. Dock ej i korrekt storlek mot det digitala monster som härjar i vattnet. Men det är av gummi och det är det som räknas.

När det kommer till cgi´n så är den över förväntan när det kommer till de scener när Dino jagar båtar, vattenscooters eller vad nu det är som den fått spåret på. Bäst är det när Dino käkar upp en liten unges familj mitt framför snoken på honom. De jävlarna störde mig så det var ett plus bara det. Dinoshark är korkat underhållande trots den är gjord för TV så räkna inte med svordomar eller bara bröst men blod får vi och ett underhållande monster som i sann anda käkar upp helikoptrar och lever jävel. Jag hade kul även om vissa saker störde mig fast det är vad man får ta. Vi pratar inte om Jaws här precis utan om en film av SyFy Channel och då vet man precis vad man kan vänta sig även om Dinoshark var snäppet bättre än deras andra presentationer.

Dagens musiktips: The Dictators - Go Girl Crazy

2 kommentarer:

Mr_v sa...

Låter lovande den här. Själv har jag en gräns för hur kass cgi:n kan vara för att jag ska stå ut med en film, men denna verkar ju vara på rätt sida stängslet. Känns som om effekterna i den här typen av rullar sakta, sakta börjar bli ett snäpp bättre. Och det skulle va så jävla skönt om man slapp amiga-doftande animationer så fort man slänger i en Syfy-rulle för det finns så mycket kul med dem som allt för oftast förstörs så fort besten är i bild. Jag har inga krav på top of the notch-effekter, men ska det dataanimeras känns det som man i alla fall vill slippa bli direkt förbannad i monsterattackerna. Allra bäst vore ju förstås om de höll sig till produktioner där de har råd/kompetens med praktiska effekter. Men det är väl en önskedröm.
För övrigt är det ett jävla mysterium att inte folk lyssnar mer på The Dictators. Helt underbart band!

Weekend Video sa...

Jag håller fullt med dig om allt du skriver. The Asylum, som gör underhållande filmer, brister på sina dåliga, nej, usla effekter vilket bara är förbannat synd. Jag hade gärna haft fler av deras filmer i samlingen om bara det lade en gnutta mer pengar på sina datortekniker. För någon praktikant i USA borde det finnas som kan göra det bättre än vad det är nu!

Gällandes The Dictators så är jag än bara en novis om dem så mera tips tages gärna emot med glädje. Har bara lyssnat på Blood Brothers och Go Girl Crazy.